כאב

טיפול מקומי בתרופות ממשפחת NSAID בטוח ויעיל כנגד כאב חריף ממקור שריר-שלד (Cochrane Database Syst Rev)

טיפול מקומי בתרופות ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) עשוי להיות בטוח ויעיל כנגד כאב חריף ממקור שריר שלד במבוגרים, כך עולה מתוצאות סקירה סיסטמית שפורסמו ב-Cochrane Database of Systematic Reviews.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול מקומי ב-NSAID כנגד כאב חריף ממקור שריר-שלד מקובל מאוד בחלקים מסוימים ברחבי העולם, אך לא בכל המדינות. היתרון העיקרי שלהם נובע משיכוך כאבים ללא תופעות לוואי סיסטמיות.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את העדויות בספרות הרפואית בנוגע לבטיחות והיעילות של טיפול מקומי ב-NSAID להקלה על כאב חריף.  לשם כך הם ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE, Cochrane Library והמאגר במרכז הרפואי בו עבדו, עד דצמבר 2009.

הסקירה כללה מחקרים מבוקרים במבוגרים עם נקעים, מתיחות או פציעות ספורט או פציעות עקב שימוש-יתר, הגורמים לכאב חריף, עם 10 משתתפים או יותר בכל קבוצת טיפול, ומתן הטיפול בתדירות יומית לפחות.

שני חוקרים בחנו באופן בלתי-תלוי את איכות ותוקף המחקרים ואספו את הנתונים מ-47 מחקרים שנכללו בסקירה וכללו 3455 משתתפים. מרבית המחקרים שזוהו ערכו השוואה בין טיפול מקומי בג’ל NSAID, תרסיס או קרם, בהשוואה לפלסבו.

מספר החולים הנדרש לטיפול להצלחה קלינית, שהוגדרה בנוכחות הקלה בכאב בדרגה של 50% לפחות, עבור כלל הטיפולים המקומיים ביחד לעומת פלסבו, עמד על 4.5 (95% CI = 3.9-5.3), לתקופות טיפול של 6-14 ימים. למרות שטיפול מקומי ב-Diclofenac, Ibuprofen, Ketoprofen ו-Piroxicam היו דומים ביעילותם, Indomethacin ו-Benzydamine לא היו יעילים יותר מפלסבו.

תועדו מעט מאוד תופעות לוואי סיסטמיות או תופעות שהובילו לפרישה מהמחקר, ותגובות עוריות מקומיות היו ברובן קלות, חלפו באופן ספונטאני , ולא היו שונות בהשוואה לפלסבו.

החוקרים לא הצליחו לאסוף מספיק נתונים בכדי להשוות במהימנות בין טיפולים מקומיים ב-NSAID, האחד עם השני, או עם אותו תכשיר במתן פומי. טיפול מקומי ב-NSAID עשוי להקלה משמעותית על הכאב, ללא תופעות לוואי סיסטמיות הכרוכות במתן טיפול פומי, בטיפול בכאב חריף ממקור שריר-שלד.

מגבלות הסקירה כוללות את המגבלות הטבועות במחקרים שנבחרו, דוגמת גודל מדגם קטן, מבנה מחקר שונה והעדר פרטים מתודולוגיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול מקומי ב-NSAID מביא להקלה טובה בכאב על-רקע מצבים חריפים דוגמת נקע, מתיחה ופציעות עקב שימוש-יתר, ככל הנראה בדומה להקלה עקב טיפול פומי ב-NSAID. נראה כי אין הבדל רב בשיכוך הכאבים בין טיפול מקומי ב-Diclofenac, Ibuprofen, Ketoprofen ו-Piroxicam, אך Indomethacin היה פחות יעיל, ו-Benzydamine לא היה עדיף על פלסבו. לא זוהה קשר בין טיפול מקומי ב-NSAID ובין עליה בהיארעות תגובות עוריות מקומיות, בהשוואה לפלסבו, ולא זוהו תופעות לוואי סיסטמיות (בעיקר תופעות הקשורות במערכת העיכול) המופיעות לעיתים קרובות בעקבות טיפול פומי ב-NSAID.

Cochrane Database Syst Rev. Published online June 16, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה