כאב

Tanezumab עשוי להוות אפשרות טיפולית לכאב ברך אוסטאוארתריטי (מתוך כנס ה- EULAR)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- EULAR, עולה כי Tanezumab הינו בעל יעילות גבוהה בהפחתת כאבי ברכיים בחולי אוסטאוארתריטיס (OA osteoarthritis).

לדברי החוקרים, כל שלושת המינונים של Tanezumab היו יעילים יותר מפלצבו עבור כל מטרת המחקר הראשוניות בשבוע 16 למחקר.  בנוסף, עבור רוב ההערכות, Tanezumab היה עדיף על פלצבו בכל נקודות הזמן בחל משבוע מתחילת המחקר.  התועלת המירבית נצפתה בשימוש במינון של 10 מ”ג.

Tanezumab הינו נוגדן מונוקלונאלי ניסיוני המכוון לגורמי גדילה עצביים, ובשלב זה הינו נחקר ב- OA ובמצבים נוספים הכרוכים בכאב משמעותי.

במחקר הנוכחי נכללו 690 נבדקים עם OA חמור של הברך, אשר חולקו אקראית ל- 4 קבוצות: 172 נבדקים שקיבלו פלצבו, 172 נבדקים שטופלו בזריקות Tanezumab במינון של 2.5 מ”ג, 172 נבדקים שטופלו בזריקות Tanezumab במינון של 5 מ”ג, ו 174 נבדקים שטופלו במינון של 10 מ”ג.  הזריקות ניתנו בתחילת המחקר, וכל 8 שבועות לאחר מכן, עד לשבוע 24.  המחקר הסתיים לאחר 32 שבועות.

לכל הנבדקים היה ניקוד של 5 נקודות ומעלה במדד הכאב של WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities OA Index), עם מדד תפקוד גופני של 4 נקודות ומעלה, והערכה עצמית כללית עבור OA שדורגה כסבירה, גרועה או גרועה מאוד.  אף אחד מהנבדקים לא הגיב למשככי כאבים לא-אופיאטיים, וכולם היו מועמדים להתערבויות פולשניות.

60% מהנבדקים היו נשים.  בין 10% עד 18% היו בעלי דירוג KellgrenLawrence של OA שעמד על 4.

58% מנבדקי קבוצת הפלצבו השלימו טיפול עד שבוע 24, בהשוואה ל- 69% 80% בקבוצות הטיפול.  שליש מקבוצת הפלצבו לא השלימה טיפול, לעומת 12% – 20% בקבוצות הטיפול.

מתוצאות המחקר עולה כי בשבוע 16, נבדקים בכל קבוצות ה- Tanezumab הדגימו ירידות משמעותיות בניקוד הכאב של WOMAC בהשוואה לניקוד הבסיסי, לעומת קבוצת הפלצבו (P = .015 עבור מינון 2.5 מ”ג; P = .005 עבור מינון 5 מ”ג; P < .001 עבור מינון 10 מ”ג).

תוצאות דומות נראו במדד התפקוד הגופני של WOMAC בהשוואה לבסיס (P = .009, P < .001, P < .001, בהתאמה, עבור שלושת המינונים לעומת פלצבו).  ניקוד הערכת החולה הכוללת היה משמעותית טוב יותר עבור כל המינונים בהשוואה לפלצבו (P = .001, P < .001, P < .001, בהתאמה).

תופעות לוואי מכל סוג דווחו ע”י 55% עד 59.8% מהנבדקים מקבוצות ה-Tanezumab , וע”י 49.3% מנבדקי קבוצת הפלצבו.  תחושות בלתי תקינות, כולל פרסתזיה והיפואסתזיה דווחו ע”י 3% עד 5% מקבוצות הטיפול וע”י 1.2% עד 1.7% מקבוצת הפלצבו.

החוקרים מציינים כי הנבדקים שדיווחו על תופעות לוואי אלו הופנו לנוירולוג.  לדבריהם, הייתה עדות מסוימת לנוירופתיה פריפרית בחולים אלו.

תופעות לוואי נפוצות אחרות (שהופיעו ביותר מ- 5% מהקבוצה) היו כאבי מפרקים (2.9% עד 72% בקבוצות ה- Tanezumab לעומת 44.1% בקבוצת הפלצבו), בצקת פריפרית (1.7% עד 6.3% לעומת 0.6%, בהתאמה), כאבי גפיים (0.6% עד 5.2% לעומת 2.9%, בהתאמה), וזיהומי מערכת נשימה עליונה (4.0% עד 6.4% לעומת 4.1%).

יחד עם זאת, המומחים מתייחסים בכובד ראש לתופעות הלוואי שדווחו במחקר זה, ומציינים כי תדירותן הייתה גבוהה, וכן נראתה תגובה תלוית מינון בקבוצות הטיפול, ממצאים אשר דורשים התייחסות נוספת.

מתוך כנס ה- EULAR (European League Against Rheumatism), שנערך ביוני 2010 ברומא, איטליה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of the Medical Sciences עולה כי רמות גבוהות של חומצה אורית בדם עשויות להפחית את הסיכון להיארעות סרטן שד בנשים, רמז להשפעה מגנה של חומצה אורית בדם מפני המחלה הממארת בנשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תתכן מעורבות של רמות חומצה אורית בדם בהתפתחות ממאירות בשל עיכוב עקה חמצונית, […]

  • מה המשמעות של דחיית ה-MDMA על ידי ה-FDA לגבי עתיד התרופות הפסיכדליות? (Pharmacy Times)

    מה המשמעות של דחיית ה-MDMA על ידי ה-FDA לגבי עתיד התרופות הפסיכדליות? (Pharmacy Times)

    כתבה חדשה שפורסמה ב- Pharmacy Times דנה בדחיית הטיפול ב- MDMA בהפרעת דחק פוסט-טראומטית על ידי ועדת ייעוץ עצמאית של ה-FDA והשלכותיה על המחקר וההערכה של תרופות פסיכדליות. יהונתן ניסן משתף את הכתבה בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Transplantation עולה כי גאוט נפוץ מאוד בחולים לאחר השתלת לב ו/או ריאות, כאשר אבחנה קודמת של גאוט טרם ההשתלה מנבאת התפתחות מחלה תסמינית לאחר ההשתלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גאוט עשוי להתפתח לאחר השתלת איבר סולידי עם השלכות משמעותיות על בריאות החולים. בהעדר מידע אודות שיעורי […]

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, משלב Tofacitinib (קסלג’אנז) עם קורטיקוסטרואידים לווה בשיפור תגובה לטיפול והפחתת הצורך בטיפול הצלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים מהווה את המרכיב העיקרי של הטיפול בחולים מאושפזים עם התלקחות […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה