כאב

כאב בנשים עם Rheumatoid Arthritis (מתוך כנס ה-EULAR)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה- European League Against Rheumatism (EULAR) בחודש יוני 2010 עולה כי גם בעידן הנוכחי, כאב מהווה עדיין בעיה משמעותית עבור נשים הסובלות מ-Rheumatoid Arthritis (RA).

החוקרים מסבירים כי הכאב פוגע ביכולת העבודה והתפקוד בפעילויות היומיום, ויש לו השלכות שליליות על המצב הרגשי ועל מערכות היחסים. לדבריהם, תוצאות המחקר מפתיעות בהיקפן, בייחוד לאור הטיפולים הרבים הקיימים.

סקר ה-Good Days נשלח באופן ממוחשב ל-27,459 נשים בגיל 25-65 שנים, אשר אובחנו כסובלות מ-RA לפחות 6 חודשים קודם לכן. החוקרים מדווחים כי במהלך חודשים יולי עד אוגוסט 2009 השלימו 1,958 נשים את הסקר. גיל המשתתפות הממוצע היה 46 שנים, 75% מהן סבלו מ-RA למשך יותר משנה, ו-69% מהן סבלו מ-RA בדרגה בינונית עד חמורה.

מתוצאות המחקר עולה כי 63% מהמשתתפות דיווחו כי הן סובלות מכאב על בסיס יומיומי, 75% נטלו תרופות לשיכוך כאב, ו-87% דנו על הכאב עם המטפלים שלהן. החוקרים מוסיפים כי 75% מהמשתתפות שסבלו מכאב בדרגה בינונית עד חמורה ביקשו ליטול תרופות חדשות, וכי שני שליש מהן תרו אחר אפשרויות חדשות לטיפול בכאב.

במחקר נמצא כי 50% מהמשתתפות סיפרו כי הן מתקשות לבצע פעילות גופנית, 45% דיווחו על כאבים עזים בעת עבודות גינון, ו-32% ציינו כי פעילויות מחוץ לבית כרוכות בכאב רב מידי עבורן.

1,108 מהמשתתפות המחקר עבדו, ו-70% מהן סיפרו כי הכאבים פוגעים בתפקודן בעבודה. שני שליש דיווחו כי הכאב משפיע על הביטחון העצמי שלהן בעבודה. 23% מהמשתתפות הפסיקו לעבוד בשל הכאבים, ו-17% עבדו במשרה חלקית. כמו כן, 40% מהמשתתפות דיווחו כי ביצוע עבודות הבית כרוך בכאבים רבים מידי עבורן, 28% ציינו כי ביצוע קניות קשה מידי בשל הכאבים, ו-24% התלוננו על קשיי שינה לאור הכאב.

החוקרים אומרים כי 60% מהמשתתפות דיווחו כי הכאב פוגע ביכולתן לבצע את פעילויות היומיום, ומדגישים כי גם עייפות עלתה כבעיה משמעותית עבור חולות RA. 57% מהמשתתפות ציינו כי יום טוב עבורן הוא יום שבו הן לא סובלות מכאבים, וכי 58% ציינו כי יום טוב עבורן הוא יום שבהן הן לא עייפות.

75% ממשתתפות הסקר סיפרו כי הן מודאגות מהשפעת הכאבים על עצמאותן, 68% הסתירו את הכאבים מהמשפחה והחברים, ו-56% חשו כי המחלה גורמת להן למועקה. החוקרים מדווחים כי אחוז ניכר מהמשתתפות התלוננו על תסמיני דיכאון, ו-37% מהן חשו כי המחלה גזלה מהן את אושרן.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי המחקר התבסס על דיווח עצמי של המשתתפות, ואת המדגם המצומצם, ומוסיפים כי שיטת הגיוס של המשתתפות טומנת בחובה ערפלן “מובנה”. עם זאת, הם מדגישים כי תוצאות הסקר היו עקביות ב-7 מדינות שונות שהשתתפו בסקר, וכי בסקר גרמני שנערך בחולות RA נמצאו תוצאות דומות.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי כאב הוא בעיה משמעותית עבור חולות RA, וכי יש לשים דגש על כך בטיפול באוכלוסיה זו.

בדיון שנערך בכנס ציין מומחה מהתחום כי קיים קשר בין כאב ועייפות בחולות RA, אם כי כיווניות הקשר אינה ברורה. המומחה הסביר כי משככי הכאבים וכן פגיעה באיכות השינה של החולות עלולים להחמיר את העייפות, והוסיף כי תוצאות הסקר הותירו שאלות רבות למחקר עתידי.

מתוך הכנס European League Against Rheumatism (EULAR) Congress 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה