כאב

היעילות של מלחי קלציום שונים בטיפול באוסטיאופורוזיס (Am J Clin Nutr)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-American Journal of Clinical Nutrition עולה כי מלחי קלציום-פוספט וקלציום-קרבונט דומים ביעילותם בתמיכה בבניית עצם בנשים עם אוסטיאופורוזיס.

לדברי החוקרים, שני הטיפולים טובים מבחינה אובייקטיבית, אך במידה וחולים מתלוננים על קשיים בנטילת הטיפול (בין אם מדובר בקושי אמיתי או מדומה) ניתן להחליף לטיפול החלופי בבטחה. תוספים עליהם המטופל אינו יכול להקפיד באופן קבוע, אינם מהווים אפשרות טובה לטיפול .

החוקרים בחנו את ההיפותזה כי תוספי קלציום-פוספט תומכים טוב יותר בבניית עצם בחולי אוסטיאופורוזיס, בהשוואה למלחי קלציום קרבונט. המחקר התמקד בנשים עם צריכת פוספור מתחת לחציון המקובל לגילן.

במסגרת המחקר, כל משתתפת טופלה ב-1800 מ”ג קלציום ביום, שניתן בצורת קלציום-קרבונט (106 נשים) או בצרות מלח טרי-פוספט (105 נשים), וכן 20 מיקרוגרם Teriparatide ביום בצורת זריקה תת-עורית ווויטמין D3 במינון 1000 IU ביום.

לאחר 3, 6 ו-12 חודשים, תועדה עלייה בצפיפות המינראלים של העצם בירך ובעמוד השדרה, אך ללא הבדל מובהק בין שתי קבוצות הטיפול.

בשתי הקבוצות לא חל שינוי ברמות קלציום בדם, אך ריכוז קלציום בשתן עלה ב-41% בקבוצת המטופלים בקרבונט וב-64% בקבוצת המטופלים בפוספט. ההבדל בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית.

ריכוז פוספור בדם עלה ב-8% בקבוצת המטופלים בקרבונט וב-5% בקבוצת המטופלים בפוספט, עלייה קלה שלא הייתה שונה משמעותית בין הקבוצות.

ריכוז קריאטינין בדם עלה ב-6.25% בקבוצת המטופלים בקרבונט, אך לא השתנה בקבוצת המטופלים בפוספט.

מדדי ספיגת עצם עלו משמעותית לאורך 12 חודשי הטיפול בשתי קבוצות המחקר, אך העלייה לא הייתה שונה בין הטיפולים.

לא זוהו תופעות לוואי חמורות שיוחסו לטיפול, ללא שברים חדשים וללא עדיפות לאחת הקבוצות מבחינת תופעות הלוואי.

החוקרים כותבים כי המקור הטוב ביותר לקלציום אינו נעוץ באף אחד משתי האפשרויות הללו. המקור הטוב ביותר הוא מוצרי חלב לא בשל הבדל כלשהו בסידן עצמו, או בספיגתו, אלא מאחר שלבריאות העצם נדרשים מגוון נוטריינטים (קלציום, פוספור, וויטמין D, אשלגן, מגנזיום, וככל הנראה החשוב מכולם, חלבון באיכות גבוהה).

החוקרים מסכמים כי תוספים הם בדיוק כך, יש להוסיפם לדיאטה בריאה, הם אינם מהווים תחליף להרגלי תזונה בריאה.

Am J Clin Nutr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה