כאב

אבני אוקסאלט נפוצים יותר בחולי סוכרת (J Urol)

מעבר לסיכון המוכר-היטב לאבני כליות מסוג חומצה אורית, נראה כי לחולי סוכרת סיכון גבוה במיוחד לאבני קלציום-אוקסאלט, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of Urology.

החוקרים מדווחים כי בחולי סוכרת מסוג 2 המייצרים אבנים קיימות רמות אוקסאלט גבוהות יותר בשתן, עם ערכי pH נמוכים יותר של השתן, בהשוואה לחולים לא-סוכרתיים המייצרים אבני כליות.

החוקרים סקרו את הנתונים אודות 46 חולי סוכרת מייצרי אבנים ו-416 חולים ללא-סוכרת.

בקבוצת החולים הסוכרתיים נפח השתן היומי היה גדול יותר משמעותית, בהשוואה ללא-סוכרתיים (2.5 ליטרים לעומת 2.1 ליטרים). בקבוצה זו תועדה הפרשת אשלגן, פוספט קריאטינין בכמות נמוכה יותר, עם pH נמוך יותר של השתן.

בנוסף, חולי סוכרת הפרישו כמות גדולה יותר של אוקסאלט בכל יום – בממוצע 6.43 מ”ג יותר מלא-סוכרתיים (15%).

מבין 34 חולי הסוכרת עם אבנים בעלות הרכב ידוע, 82.3% היו מורכבות במלואן מקלציום ויתר 17.7% האבנים היו מורכבות בעיקר או אך ורק מחומצה אורית. חולים עם אבני קלציום הפרישו כמות גדולה יותר של חומצה אורית, בהשוואה לאלו עם אבני חומצה אורית (0.83 לעומת 0.59 מ”ג). לא זוהו הבדלים אחרים בהרכב השתן בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפרשה מוגברת של אוקסאלט בשתן בחולי סוכרת המייצרים אבנים אינה תלויה בצריכה התזונתית. הם משערים כי הממצאים נובעים מהפתופיזיולוגיה של סוכרת ולא מהבדלים תזונתיים בלבד. הם מאמינים כי הממצאים עשויים להשפיע על הייעוץ התזונתי, הטיפול הרפואי ומניעת יצירת אבנים בחולי סוכרת.

J Urol 2010;183:2244-2248

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה