כאב

מתן ביספוספנטים לקשישים (מתוך כנס ה-AGS)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American Geriatrics Society (AGS) השנתי שנערך בחודש מאי 2010, עולה כי למעלה ממחצית הקשישים שטופלו בביספוספנטים סבלו גם מהפרעה כלייתית המהווה התווית נגד לטיפול בקבוצת תרופות זו . כמו כן, במקרים רבים ביספוספנטים ניתנו לקשישים שלא עמדו בקריטריונים לקבלת התרופות.

המחקר כלל 140 משתתפים ממרפאות גריאטריות ומוסדות גריאטריים. משתתפי המחקר היו בגיל 65 שנים ומעלה, 96% היו נשים, והם טופלו בביספוספנטים למשך 6 חודשים לפחות. החוקרים אספו נתונים מהתיקים הרפואיים של המשתתפים על מנת להעריך את הטיפול בביספוספנטים.

לדברי החוקרים, הרוב הנשי של משתתפי המחקר מדאיג, שכן הוא רומז כי גברים כמעט ואינם מקבלים טיפול בביספוספנטים. עם זאת, גם גברים מבוגרים עלולים לסבול מאוסטיאופורוזיס וזקוקים לטיפול במקרים מסוימים.

במחקר נמצא כי ל-64% מהמשתתפים שטופלו בביספוספנטים היה פינוי קריאטינין נמוך מ-35 מ”ל/דקה. החוקרים מסבירים כי קיימת התווית נגד לטיפול בביספוספנטים במטופלים עם פינוי קריאטינין נמוך מ-35 מ”ל/דקה. כמו כן, ל-29% ממשתתפי המחקר היה פינוי קריאטינין נמוך מ-30 מ”ל/דקה, המעיד על מחלת כליות כרונית.

החוקרים מוסיפים כי מומלץ לשלב טיפול בביספוספנטים עם תוספת סידן, אך במחקר נצפה כי 26% מהמשתתפים לא קיבלו תוספי סידן, וב-8% מהם לא נערך ניטור של ערכי הסידן בדם.

הם מציינים כי חלק ממשתתפי המחקר דיווחו כי מעדיפים שלא ליטול ביספוספנטים בשל גודלו של הכדור, ובמקרים מסוימים ריסק הצוות הסיעודי את הכדורים על מנת להקל על בליעתם. החוקרים מדגישים כי בעלון התרופה מצוין כי אין לרסק כדורי ביספוספנטים.

לאור תוצאות המחקר ממליצים החוקרים לשקול בזהירות מתן של ביספוספנטים לקשישים ולבחור בקפידה את המטופלים המתאימים לטיפול. הם מסכמים כי במטופלים בביספוספנטים יש לנטר את התפקוד הכלייתי ואת רמות הסידן, לבדוק האם קיימות התוויות נגד נוספות לטיפול דוגמת החזר וושט-קיבה (Gastro Esophageal Reflux Disease), ולהעריך את המצב הקוגניטיבי של המטופלים.

מתוך הכנס American Geriatrics Society (AGS) 2010.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה