כאב

בטיפול ניתוחי באנדומטריוזיס הסרה וצריבה מקלות על הכאב (מתוך ה- Fertility and Sterility)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בגיליון מרץ של ירחון ה- Fertility and Sterility ,עולה כי אין הבדל ניכר בהפחתת כאב בין צריבה לפרוסקופית והסרה לפרוסקופית של אנדומטריוזיס.

לדברי החוקרים, על בסיס ממצאיהם, אין סיבה להעדיף אחת מהפעולות על השנייה כטיפול בחירה באנדומטריוזיס.  החוקרים מציינים, יחד עם זאת, כי נכתבים מעת לעת פרסומים התומכים באחת מהפעולות כעדיפה יותר, על אף שלא קיים תימוכין לכך בספרות המקצועית.  לאור זאת עלה הצורך במחקר הנוכחי.

במחקר זה, מסוג מחקר פרוספקטיבי כפול סמיות בבחירה אקראית הושוותה הפחתת כאב שמקורו באנדומטריוזיס באמצעות הסרה לפרוסקופית (ב- 54 נשים) ובאמצעות צריבה לפרוסקופית (ב- 49 נשים).  כל הנבדקות היו בגילאי פוריות, אשר דיווחו על כאבים באיזור האגן, שמקורם עפ”י הסתכלות באנדומטריוזיס.  כל נבדקת מילאה שאלון כאב לפני הפעולה ואחריה (ב- 4 נקודות זמן 3, 6, 9, ו 12 חודשים).

מתוצאות המחקר עולה כי לא נראה הבדל משמעותי בהפחתת הכאב בין שתי הקבוצות כשנשאלו 12 חודשים לאחר הפעולות.  גם כאשר התוצאות נבדקו עפ”י סיווג של נגעים שטחיים או עמוקים, לא נראו הבדלים משמעותיים בדירוג הכאב בין שתי הקבוצות.

החוקרים מדווחים כי נמצאו הבדלים קטנים המצריכים מחקר גדול יותר שעשוי להדגים כי הסרה לפרוסקופית הינה יעילה יותר בהפחתת כאב בעת יחסי מין (dyspareunia) וכן כאב בעת הטלת צרכים (dyschezia), הנובעים מאנדומטריוזיס עמוק וחודרני.

Fertil Steril. March 31, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה