כאב

מנה בודדת של אספירין להקלה על כאב מיגרנה (מתוך Cochrane Database Syst Rev)

מסקירה ספרותית חדשה שפורסמה ב-Cochrane Database of Systematic Reviews, עולה כי מנה בודדת של אספירין במינון 1000 מ”ג נמצאה יעילה בטיפול בכאב מיגרנה חריף בלמעלה ממחצית החולים שנטלו את הטיפול, והוספת Metoclopramide (פראמין) במינון 10 מ”ג עשויה להקל על בחילות.

החוקרים כותבים כי שילוב אספירין עם Metoclopramide נראה כקו-טיפול ראשון טוב בהתקפי מיגרנה חריפים באוכלוסיה זו.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי CENTRAL, MEDLINE, EMBASE ו-Oxford Pain Relief Database לזיהוי מחקרים עד 10 במרץ, 2010. 13 המחקרים שנבחרו, עם 4222 משתתפים, היו מחקרים אקראיים, מבוקרים, כפלי-סמיות; שהעריכו את הטיפול באספירין באירוע של כאב ראש מיגרנוטי בודד; וכללו לפחות 10 משתתפים בכל קבוצת טיפול. בנוסף, מחקרים שערכו השוואה בין אספירין במינון 900 מ”ג או 1000 מ”ג (בלבד או בשילוב) ו-Metoclopramide במינון 10 מ”ג לעומת פלסבו או טיפול פעיל אחר (בד”כ Sumatriptan במינון 50 מ”ג או 100 מ”ג).

בהשוואה לפלסבו, אספירין הקל על תסמיני בחילות, פוטופוביה ופונופוביה. מנה בודדת של אספירין במינון 1000 מ”ג הביאה להקלה בכאב מעוצמה בינונית או חמורה להעדר כאב לאחר שעתיים ב-24% מהחולים לעומת 11% ממטופלי פלסבו. באשר לכאב חמור או בינוני תועדה הקלה בכאב לחומרה מקסימאלית של כאב ראש קל לאחר שעתיים ב-52% מהחולים שטופלו באספירין, לעומת 32% מהמטופלים בפלסבו. הקלה בכאב הראש לאחר שעתיים שנותרה למשך 24 שעות הייתה נפוצה יותר בעקבות טיפול באספירין לעומת פלסבו.

בנוסף, Metoclopramide, כאשר ניתן בשילוב עם אספירין, הקל משמעותית על בחילות (p<0.00006) והקאות (p=0.002) לעומת אספירין בלבד, למרות שהייתה לטיפול השפעה מינימאלית על הכאב. מספר נמוך יותר של משתתפים שנטלו אספירין נזקקו לטיפול הצלה, בהשוואה לאלו שנטלו פלסבו. תופעות לוואי היו נפוצות יותר עם אספירין לעומת פלסבו, אך היו ברובן קלות וחולפות.

מהסקירה עולה בנוסף כי אספירין בלבד היה דומה ל-Sumatriptan במינון 50 מ”ג מבחינת העדר כאב לאחר שעתיים והקלה בכאב הראש, בעוד שטיפול ב-Sumatriptan במינון 100 מ”ג היה עדיף על שילוב אספירין ו-Metoclopramide בהעדר כאב לאחר-שעתיים, אך לא בהקלה על כאב ראש; אין נתונים שערכו השוואה בין Sumatriptan ואספירין מבחינת ההקלה בכאב ראש לאחר 24 שעות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שילוב אספירין עם Metoclopramide נראה כטיפול הגיוני בחולים עם התקפי מיגרנה חריפים, אך בחולים רבים התועלת אינה מספקת.

Cochrane Database Syst Rev. Posted online April 14, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה