כאב

זריקת חומצה היאלרונית להקלה על כאב כתף כרוני (מתוך Arthritis Care Res)

בטיפול בכאב כתף כרוני, זריקות חומצה היאלרונית הינה חלופה בטוחה ויעילה לטיפולים שמרניים אחרים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו ב-Arthritis Care & Research.

החוקרים מיפן כותבים כי זריקת חומצה היאלרונית הינה אחת הדרכים הנפוצות ביותר לטיפול בכאב כתף כרוני אך לדבריהם, לא נערכו סקירות סיסטמיות בנוגע ל-Viscosupplementation.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית וזיהו 19 מחקרים אקראיים, שערכו השוואה בין פלסבו או טיפולים שמרניים אחרים ובין זריקות חומצה היאלרונית לתוך המפרק ומתחת לאקרומיום .

מדגם המחקר כלל 2120 חולים, עם אבחנת של Periarthritis Scapulohumeralis, כתף קפואה, Adhesive Capsulitis, קרע של שרירי Rotator Cuff, כאב כתף ממושך, Supraspinatus Tendinosis ותסמונת Impingement בכתף.

החוקרים מדווחים כי 10 מחקרים עם נתונים אודות עוצמת הכאב הכללי, ההבדל הממוצע המתוקן בין זריקות חומצה היאלרונית ובין פלסבו עמדה על 0.39 (p=0.00). מאחר שגודל השפעה של מתחת ל-0.2 נחשב לרוב טריוויאלי, מכאן עולה כי לחומצה היאלרונית תתכן השפעה חיובית.

מבחינת התפקוד הכולל, ארבעה מחקרים מצאו כי חומצה היאלרונית הייתה טובה יותר משמעותית מפלסבו, עם הבדל ממוצע מתוקן של 0.36 (p=0.04).

משבעה מחקרים עלה כי ל-Viscosupplementation אין השפעה על טווח התנועה.

חמישה מחקרים ערכו השוואה בין חומצה היאלרונית ובין נגזרות אחרות של חומצה היאלרונית עם מולקולות שונות. עם כל סוג של חומצה היאלרונית תועדה השפעה דומה, ובסה”כ הן היו יעילות יותר מסטרואידים .

מניתוח תופעות הלוואי עולה כי הנתונים מספקים עדות משכנעת לפיה זריקות חומצה היאלרונית מהוות חלופה בעלת ערך לשיטות שמרניות לטיפול בכאב כתף כרוני.

Arthritis Care Res 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה