כאב

טיפולי רפואה משלימה בנוסף לטיפול הקונבנציונאלי אינם יעילים בכאב אקוטי בגב תחתון (מתוך Spine)

ממחקר חדש עולה, כי תוספת של טיפולים משלימים או אלטרנטיבים לטיפול הקונבנציונאלי בכאב אקוטי בגב תחתון, אינה מביאה להקלה בתסמינים ואף כרוכה בעלויות גבוהות יותר.

מטרת המחקר הייתה לבדוק את יעילותו ועלותו של טיפול קונבנציונאלי בשילוב עם טיפול משלים עפ”י בחירת החולה (דיקור סיני, כירופרקטיקה או מסאג’) בהשוואה לטיפול הקונבנציונאלי לבדו בחולים עם כאב גב תחתון אקוטי.

לדברי החוקרים, מחקרים מעטים בלבד העריכו מודלים טיפוליים ועלויות של טיפול נוסף מתחום רפואה משלימה ורפואה אלטרנטיבית.

במסגרת המחקר הנוכחי, 444 חולים הסובלים מכאב אקוטי בגב תחתון (עד 21 יום) חולקו באקראי לשתי קבוצות: טיפול קונבנציונאלי או טיפול בחירה. התוצאות כללו סימפטומים, מצב תפקודי ושביעות רצון בנקודת ההתחלה וכעבור חמישה שבועות, וכן את עלות הטיפול הרפואי בשנים עשר השבועות לאחר החלוקה לטיפולים השונים.

כפי שעולה מן התוצאות, לאחר חמישה שבועות, בהם קיבלו החולים טיפול משלים עפ”י בחירה, לא נמצאה הפחתה משמעותית בתסמינים או שיפור במצב התפקודי. על אף שהייתה שביעות רצון גדולה יותר משמעותית בקבוצת הטיפול המשלים, הדבר היה מלווה בעלייה בעלויות נטו של 244 דולר לחולה. עלויות אלה הורכבו מהנחה של 99 דולר בעלות הממוצעת לחברת הביטוח הרפואי, וכן מעלות נוספת של 343 דולר עבור 6 טיפולים משלימים או אלטרנטיבים בממוצע לכל חולה.

לסיכום, מודל טיפולי זה, המציע גישה לטיפולים שונים ברפואה משלימה ואלטרנטיבית עבור כאב אקוטי בגב תחתון, לא הביא לשיפור משמעותי בהקלת הסימפטומים או במצב התפקודי. המודל היה קשור, אומנם, בשביעות רצון גדולה יותר מצד החולים, אך היה כרוך בעלייה בעלויות הכוללות. לדברי החוקרים, הערכות עתידיות של מודל זה צריכות להתמקד בחולים עם מצבים כרוניים (כולל כאבי גב כרוניים) שעבורם הטיפול הקונבנציונאלי הוא לרוב יקר ובעל תועלת מצומצמת.

Spine. 2007 Jan 15;32(2):151-8

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה