כאב

האם בדיקת MRI עדיפה לניטור ארוזיות בעצם בחולי RA? (מתוך J Rheumatol)

ממחקר חדש עולה כי MRI היא בדיקה רגישה לעקוב אחר נזק מבני בחולי Rheumatoid Arthritis (RA), עם יתרונות משמעותיים על-פני הדמיה קונבנציונאלית ואולטרה-סאונד. שיטת ההדמיה עשויה לענות גם על צרכי עלות/תועלת בשימוש אינדיבידואלי.

לדברי החוקרים, בדיקות הדמיה טובות ותכופות יותר עשויות לאבחן ולנטר ארוזיות בעצמות בשלב מוקדם של המחלה, כאשר ניתן למנוע נזק מתקדם באמצעות טיפול מוקדם.

בדיקות MRI בוצעו באמצעות סורקים ברזולציה גבוהה, שאינם דורשים מיגון, ניתנים לחיבור למתאם של V 110, וניתן לניידם. החוקרים השתמשו בסורקים להדמיה של מפרקי Metacarpophalangeal Joints השני והשלישי, ושורש כף היד. ההדמיות הושוו עם אלו שנלקחו באמצעי הדמיה סטנדרטים של היד ושורש כף היד.

156 חולים עברו לפחות שתי בדיקות MRI, במרווח זמן של 8 שבועות, בממוצע. הרדיולוגים זיהו שינויים ב-50% מבדיקות המעקב, כולל עליה במספר או גודל הארוזיות ב-30%, ירידה בגודל או במספר הארוזיות ב-15%, ושילוב של השניים ב-4%.

החוקרים עקבו אחר 632 ארוזיות. עליה בגודל הארוזיות זוהתה ב-14$ מהמקרים, ירידה ב-8%, והן עליה והן ירידה בפחות מ-1%. בניגוד לכך, רק הדמיה רדיוגרפית אחת מבין 165 גילתה ארוזיה חדשה, ואחת מצאה עליה בגודל ארוזיה אחרת.

החוקרים מציינים כי בדיקת אולטרה-סאונד עשויה לגלות ארוזיות והתפתחות Pannus, אך אינה יכולה לזהות שינויים במח העצם. מצד שני, בדיקת CT, מציגה ארוזיות בצורה מדויקת, אך אינה טובה בהערכת רקמות רכות סביב המפרק ומח העצם. Multidetector CT, ברזולציה גבוהה, אינן נייד וחושף את החולים לקרינה מייננת.

למרות שבדיקת MRI היא יקרה, ייתכן שהיא עשויה להשתלם כאשר לוקחים בחשבון את העלויות של מוגבלות וטיפול מתקדם, כולל חסמי ציטוקינים, אם ארוזיות אינן מאובחנות בשלב מוקדם של המחלה. מסיבות אלו, החוקרים מאמינים כי MRI היא השיטה המבטיחה ביותר להערכת ארוזיות בעצמות.

J Rheumatol 2006:33:1957-1967.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה