כאב

משתמשים קבועים בקורטיקוסטרואידים צריכים להימצא תחת מעקב לאוסטאופורוזיס (מתוך Annals of Allergy, Asthma, and Immunology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי נראה שמטופלים המשתמשים בקורטיקוסטרואידים במינון גבוה, הקשורים לתופעות לוואי סקלטליות, אינם עוברים סקירות ומעקב מספקים לתופעות לוואי. המחקר פורסם בכתב העת Annals of Allergy, Asthma, and Immunology.

החוקרים ציינו כי סיכון מוגבר לשבר אוסטאופורוטי, תופעת לוואי מוכרת היטב של חשיפה לקורטיקוסטרואידים במינון גבוה, מיקד את תשומת הלב לחשיפה לקורטיקוסטרואידים במתן פומי.

החוקרים בחנו את השימוש בקורטיקוסטרואידים במינון גבוה, את הסקירה לאוסטאופורוזיס ואת המגמות הטיפוליות ב-18,737 מטופלים הנוטלים קורטיקוסטרואידים במתן פומי או בשאיפה. המטופלים נשלפו מתוך תוכנית של המרכז הרפואי Kaiser Permanente בצפון קליפורניה.

צוות המחקר סקר את הרשומות האלקטרוניות של שימוש בקורטיקוסטרואידים במתן פומי או בשאיפה ואת ההתערבות הקשורה לאוסטאופורוזיס בשנת 2002, ופיתח אלגוריתם לכימות חשיפה מצטברת גבוהה של קורטיקוסטרואידים.

שימוש בקורטיקוסטרואידים במינון גבוה נע בין 0.2% במבוגרים צעירים ל-2.2% במטופלים בגיל 75 שנים או יותר. מתוך אלו שהשתמשו בקורטיקוסטרואידים במינון גבוה, 72% השתמשו בתרופות במתן פומי בלבד, 15% השתמשו בתרופות בשאיפה בלבד ו-13% השתמשו בשילוב של שתי צורות המתן.

27% מהנשים שנחשפו לקורטיקוסטרואידים במתן פומי עברו בדיקת צפיפות עצם, בהשוואה ל-9% בלבד מהגברים. מתוך אלו שנחשפו לקורטיקוסטרואידים בשאיפה , 23% מהנשים ו-4% מהגברים עברו בדיקת צפיפות עצם.

החוקרים דיווחו ש-6% מהגברים ו-11% מהנשים שקיבלו קורטיקוסטרואידים פומית, כמו גם 1% מהגברים ו-5% מהנשים שקיבלו קורטיקוסטרואידים בשאיפה, קיבלו מרשמים לתרופות לאוסטאופורוזיס.

החוקרים סיכמו באומרם כי סקירת הספרות הרפואית ותוצאות מחקר זה מראים כי קיים צורך, שאינו זוכה נכון לעכשיו למענה הולם, להגן על מספר גדול של מבוגרים מתופעות הלוואי הסקלטליות האפשריות של קורטיקוסטרואידים במתן פומי או בשאיפה.

החוקרים הוסיפו כי בסיס נתונים אדמיניסטרטיבי ואלגוריתם יכול לזהות מטופלים המקבלים קורטיקוסטרואידים במינון גבוה, דבר העשוי להיות הצעד הראשון לכיוון הערכה של המטופלים לאפשרות של איבוד עצם ולסיכון מוגבר לשבר, שלאחריו יגיע יישום ההנחיות הקליניות להפחתת תחלואה הנובעת משברים הקשורים לאוסטאופורוזיס.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Ann Allergy Asthma Immunol 2006;97:497-501.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה