כאב

הקשר בין NSAID והיפרפלזיה שפירה של הערמונית (Am J Epidemiol.)

ממחקר חדש עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) עשוי למנוע או לעכב את התפתחות היפרפלזיה שפירה של הערמונית (BPH Benign Prostatic Hyperplasia).

המנגנון הביולוגי האחראי להתפתחות BPH אינו מובן במלואו, אך לעיתים קרובות דווח על תהליכי דלקת אקוטית וכרונית בדגימות ביופסיה מהערמונית, ולכן ייתכן שלדלקת תפקיד חשוב בהתפתחות BPH, או, לחלופין, נובעת כתוצאה מהתקדמות BPH. אם דלקת משחקת תפקיד חשוב בהתפתחות או החמרת BPH, טיפולים נוגדי-דלקת עשויים לסייע במקרים אלו.

החוקרים ביקשו לבדוק אם טיפול יומי בתרופה ממשפחת NSAID צמצמה את הסיכון להתפתחות BPH.

לשם כך, החוקרים ערכו ביקורי בית ב-2447 גברים לבנים, במהלכם המשתתפים השלימו שאלון הכלל התייחסות לשימוש היומי ב-NSAID. מדגם אקראי של 634 גברים שעברו גם הם הערכה קלינית, כולל בדיקת אולטרה-סאונד טרנס-רקטאלית ומדידת רמות PSA, והחוקרים שבו על הבדיקות והשאלונים פעמיים בשנה במהלך 2002. תוצאות הקשורות ב-BPH כללו בתפתחות תסמינית מתונים עד קשים במערכת השתן (American Urologic Association Symptom Index > 7), Maximum Urinary Flow Rate נמוך (פחות מ-12 מ”ל לשניה), נפח ערמונית של למעלה מ-30 מ”ל, או רמות PSA גבוהות מ-1.4 ננוגרם למ”ל.

לאחר תיקנון לגיל, נמצא קשר הפוך בין טיפול יומי ב-NSAID והופעת תסמינים מתונים-קשים במערכת השתן (HR=0.73, 95% CI = 0.64-0.82), Maximum Flow Rate נמוך (HR=0.51, 95% CI = 0.43-0.61), עליה בנפח הערמונית (HR=0.53, 95% CI = 0.41-0.68), ורמות PSA מוגברות (HR=0.52, 95% CI = 0.40-0.68). החוקרים מצאו כי הקשר עם תסמינים בדרכי השתן היה חזק יותר בקבוצת הגיל המבוגרת ביותר.

החוקרים מסכימים כי דרושים מחקרים נוספים בכדי לקבוע אם NSAID אכן מפחיתים את הסיכון להתפתחות BPH, ואם אכן כך הדבר, אזי יש לזהות את המנגנון הרלוונטי. מתוצאות המחקר עולה כי טיפולים באחת התרופות ממשפחת NSAID עשויים למנוע, לעכב או להאט תהליכים היפרפלסטיים ו/או אינפלמטוריים בערמונית, ובאופן זה לצמצם את שכיחות BPH.

Am J Epidemiol. 2006;164:497-504.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה