כאב

השימוש באקופונקטורה לטיפול בהפרעות צוואריות (Cochrane Database Syst Rev.)

כאבי צוואר היא אחת משלוש התלונות השכיחות במערכת שריר-שלד. קיימים טיפולים מגוונים לכאבי צוואר, ואקופונקטורה היא אחת השיטות האלטרנטיביות שהוצעה בנוסף לטיפולים הקונבנציונאליים לכאבי מוסקולוסקלטלים. סקירה חדשה מסכמת את העדויות המדעיות העדכניות באשר ליעילות אקופונקטורה לטיפול בכאב צווארי אקוטי, סוב-אקוטי וכרוני.

החוקרים חיפשו אחר מחקרים במספר מאגרי מידע ואת רשימת המקורות שלהם, וכן ערכו חיפוש במאגר הנתונים TCMLARS בסין. בסקירה נכללו כל מחקרי RCT ו-quasi-RCT. שני סוקרים קיבלו החלטה עצמאית בכל שלב של הסקירה כלילת המחקר בסקירה, הוצאת הנתונים והערכה האיכות המתודולוגית של המחקר. איכות המחקר הוערכה באמצעות קריטריוני Jadad.

החוקרים לא מצאו מחקרים שבחנו את השפעות אקופונקטורה במקרים של כאב אקוטי וסוב-אקוטי, אך מצאו 10 מחקרים שבדקו את טיפול אקופונקטורה במקרים של כאבי צוואר כרוניים.

בסיכום כולל, האיכות המתודלוגית הממוצעת עמדה על 2.3/5 לפי Jadad Scale. החוקרים מצאו עדויות מתונות לפיהן אקופונקטורה היתה יעילה יותר להקלה על כאב, בהשוואה לטיפולים מדומים, לא-פעילים, כפי שנמדד מיד לאחר ההטיפול ולאחר תקופת קצרה (הבדל ממוצע מתוקנן של 0.37-, 95% CI= -0.61   -0.12). החוקרים מצאו עדויות מוגבלות לפיה אקופונקטורה היתה יעילה יותר ממסאז’ים בטווח הקצר.

במקרים של כאבי צוואר כרוניים, עם תסמינים שורשיים, זוהו עדויות מתונות לפיהן אקופונקטורה יעילה יותר מביקורות ברשימת המתנה במעקב לטווח קצר.

לסיכום, קיימות עדויות מתונות לפיהן אקופונקטורה מביאה להקלה על כאב טוב יותר ממספר טיפולים מדומים, כפי שנמדד בתום הטיפול. קיימות עדויות מתונות לפיהן במעקב קצר-טווח לאחר טיפול אקופונקטורה החולים מדווחים על כאב פחות חמור, בהשוואה לחולים ברשימות המתנה. כמו כן, יש עדויות לפיהן אקופונקטורה יעילה יותר מטיפולים לא-פעילים להקלה על הכאב לאחר טיפול.

Cochrane Database Syst Rev. 2006 Jul 19;3:CD004870

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה