כאב

האם לגברים עם JIA פעילה יש ירידה בצפיפות העצם ? (מתוך Journal of Rheumatology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Journal of Rheumatology, עולה כי BMD       (Bone mineral density) ירוד משמעותית בגברים בוגרים עם JIA (juvenile idiopathic arthritis) פעילה.

החוקרים השתמשו בסריקות dual energy x-ray absorptiometry בכדי להעריך BMD ב-30 גברים עם JIA פעילה וב-23 נבדקי ביקורת בריאים. בנוסף לכך, הם העריכו גורמים קליניים המשפיעים על מסת העצם. ניקוד T חושב על בסיס ערכי ההתייחסות של הגזע הלבן.

לנבדקים היה חציון מספר מפרקים פעילים של 1. שקיעת הדם (ESR) הממוצעת הייתה 31.9. מתוך 30 חולים, ל-20 היה ESR הגדולה מ-20. לרוב החולים לא הייתה הגבלה משמעותית בתפקוד. ל-5 חולים היו עיוותים במפרקים.

BMD היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת ה-JIA בהשוואה לקבוצת הביקורת בכל האתרים שנמדדו, כגון עמוד שדרה לומברי (0.89 מול 0.97 gm/cm מרובע, p = 0.018), ירך (0.82 מול 0.91 gm/cm מרובע, p = 0.018) ובשליש הדיסטלי של הזרוע (0.566 מול 0.61 gm/cm מרובע, p = 0.044). ליותר חולים בקבוצת ה-JIA היה BMD נמוך בירך (p < 0.05) ובשליש הדיסטלי של הזרוע (p < 0.001) בהשוואה לקבוצת הביקורת. ההבדל לא היה משמעותי סטטיסטית בעמוד השדרה הלומברי.

BMD  היה קשור שלילית משמעותית עם עיוות מפרקי, עם מגבלה של תנועת המפרק, עם ניקוד של שאלון הערכת הבריאות ועם ESR. לחולים, שהייתה להם ארתריטיס בירך ובשליש הדיסטלי של הזרוע, היה BMD נמוך יותר משמעותית באתרים הללו. קורולציה חיובית נצפתה בין BMD ובין אינדקס מסת הגוף.

לדברי החוקרים, ממצאים אלה יכולים להיות מיוחסים לשימוש במידע נורמטיבי של הגזע הלבן, לפעילות מחלה בלתי נשלטת, לחומרת המחלה, למצב תזונתי רע או לשונות אתנית.

J Rheumatol 2006;33:1642-1645

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה