כאב

האם Hydromorphone ישים כטיפול קו ראשון דחוף בכאב אקוטי חמור ? (מתוך Annals of Emergency Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Annals of Emergency Medicine, עולה כי Hydromorphone (Dilaudid) הוא אלטרנטיבה בטוחה ויעילה למורפין כטיפול בכאב אקוטי חמור ב-ED (emergency department טיפול נמרץ).

טיפול לא הולם בכאב הוא בעיה גדולה בשטחים רבים של הרפואה, כולל ב-ED. מתן מינונים נמוכים ולא מתאימים שם morphine הושרשו במוחות הרופאים בשל הדאגות הנוגעות לתופעות לוואי אפשריות.

בקרב משככי כאבים פוטנטים, ל-fentanyl יש זמן מחצית חיים קצר מדי בכדי לשמש כטיפול בכאב אקוטי חמור ב-ED.

עד שנת 2003, meperidine (Demerol) הייתה התרופה הנרקוטית (הניתנת פרה-אנטרלית), שנמצאת בשימוש הכי נפוץ ב-ED. אך תרופה זו כבר לא אהודה בשל הרעילות שלה במערכת העצבים המרכזית. בעצם, השימוש בה הוסר במרבית בתי החולים.

הדבר משאיר רק את Hydromorphone ו- morphine כאופציות טיפוליות. בסקירה ספרותית החוקרים לא מצאו מחקרים, שהשוו בין הטיפול ב- Hydromorphone וב- morphine ב-ED.

מחקר National Hospital Ambulatory Medical Care מתאר תרופות, ששימושן שכיח, ובחלק שלו על שימוש בתרופות נגד כאב ב-ED, Hydromorphone לא נכללה ברשימה של 20 התרופות המובילות. החוקרים היו בהלם כשראו זאת.

החוקרים מצאו כי רופאים מוכנים לרשום יותר מינונים מתאימים של Hydromorphone לעומת morphine. לדעתם, עובדה זו משתייכת לכך, שהמינון ההתחלתי של Hydromorphone הינו נמוך ב- 0.015 mg/kg ולכן לכאורה פחות סביר שהוא יגרום לתופעות לוואי רציניות, בניגוד למינון של morphine (ששווה ערך מבחינת הפעילות של שיכוך הכאבים) של 0.1 mg/kg.

במחקר השתתפו 94 נבדקים, שהגיעו ל-ED עם כאב אקוטי חמור וחולקו רנדומאלית לקבל מנה יחידה IV  של מורפין (0.1 mg/kg), ו-97 נבדקים, שקיבלו Hydromorphone במינון של 0.015 mg/kg. החולים דירגו את הכאב תוך שימוש בסקאלת דירוג מספרית וורבלית מ-0 ל-10.

לאחר 30 דקות, החולים שקיבלו Hydromorphone דירגו את השינוי בכאב שלהם בממוצע של 5.5, בעוד שלחולים שקיבלו מורפין היה שינוי של -4.1 נקודות. הבדלים דומים דווחו לאחר 5 דקות ולאחר שעתיים.

החוקרים לא ציפו לראות, ש- Hydromorphone יותר יעיל משמעותית לאחר 5 דקות ולאחר 30 דקות בחולים, שדירגו את הכאב ההתחלתי שלהם כ-10. בעצם, הירידה הממוצעת בכאב הייתה -5.9 בקבוצת Hydromorphone לעומת -3.7 בקבוצת המורפין לאחר 30 דקות.

פרופילי תופעות הלוואי היו דומים בשתי הקבוצות (עבור בחילה, הקאה, ירידה בלחץ הדם, דיכוי נשימתי ודה-סטורציית O2 מתחת ל-90%). יוצא הדופן היחידי היה גרד, שדווח על ידי 6 נבדקים בקבוצת המורפין ועל ידי 0 נבדקים בקבוצת Hydromorphone.

תוך 30 דקות ניתנו משככי כאבים נוספים (של “הצלה”) ל-23% מנבדקי קבוצת Hydromorphone ול-33% מנבדקי קבוצת המורפין. אף אחד מהנבדקים לא נזקק ל- naloxone .

לסיכום, המחקר הנוכחי מספק עדות ש- Hydromorphone הינו בטוח ויעיל, ואם יאמצו את השימוש בו הוא יעזור להוריד חלק מהבעיה הקלינית של שימוש במספר משככי כאבים ברפואת החירום.

Ann Emerg Med. 2006;48:164-172

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה