כאב

בקיצור, משלנו: מה כואב יותר – צינתור כיס השתן או דקירה מעל עצם הבושת ?

בשנים האחרונות עלתה המודעות לעובדה, שפעולות רפואיות כואבות גם לתינוקות.  השפעתם הפסיכולוגית לכאבים אלו לטווח ארוך, אם בכלל, עדיין לא ידוע.  נעשים מאמצים כדי לברר את עצמת הכאב, ונחקרות הדרכים להקלה.  אחת הפרוצדורות הכואבת היא השיטה להשגת דגימת שתן של תינוק לתרבית. הדגימה חייבת כמובן  להיות סטרילית. אפשרות אחת היא לאסוף דגימת שתן בשקית לאחר  חיטוי העור  מסביב לאבר המין. אך לעיתים קרובות זיהום חיצוני מתגנב לתוך השתן ומשבש את התוצאות. שיטות  אמינות  יותר הן  צנתור כיס השתן או  דקירה של כיס השתן ושאיבה מעל עצם הבושת.  ברור כי שתי פעולות אלה מלוות בכאב. החוקרים, בקשו לברר מי מבין הפעולות כואבת פחות. 

מחקר פרספקטיבי אקראי מתוכנן אצל תינוקות שטרם מלאו להם חודשיים.  תינוק מתחת לגיל חודשיים המפתח חום, חשוד שיש לו זיהום כללי ומוטל עלינו להשיג שתן, דם ונוזל השדרה לתרבית. החוקרים הפנו את התינוקות שהגיעו לחדר מיון בתלונה של עלייה בחום הגוף, לאחת משתי קבוצות. בקבוצה ראשונה, השגת תרבית השתן הייתה בשאיבה דרך צנתר  ובשנייה  בעזרת  מזרק מעל עצם הבושת.

עצמת הכאב נמדדה בשתי דרכים:-

מטפלת  והורה מדדו את עצמת הכאב לפי סקלה מקובלת למדידת כאב.

החלק העליון של הגוף צולם במצלמת וידאו, וחוקר שהשתתף במחקר צפה בסרט ונתן ציון לעצמת הכאב ולמשך זמן הכאב  גם כאן הבדיקה הייתה לפי סקלה מקובלת למדידת עצמת כאב של יילודים.  את אופי הפרוצדורה לא ניתן לראות על סרט הוידיאו כדי שהצופים לא יהיו מושפעים.

בכל קבוצה נבדקו 29 תינוקות. ניתוח התוצאות מראה, כפי שצפוי,  הדקירה  דרך דופן הבטן suprapubic  aspiratio – כואבת יותר. אם כן האם יש להעדיף צינתור ?

המאמר  הופיע בעיתון Pediatrics   מחודש יולי 2007.


Pain in infants who are younger than 2 months old during suprapubic aspiration and transurethral bladder catheterization., Kozer E,  Rosenblum E, Goldman D et al., Pediatrics   2006;118:e51-6.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה