כאב

יתרון נוסף להנקה – הקלה על כאבים ביילודים

במהלך 24 השעות הראשונות לאחר הלידה, כמעט כל היילודים בארה”ב חשופים לכאב בעקבות דקירה שגרתית בעקב עבור בדיקות סקר למחלות גנטיות נדירות.

במרבית המקרים, דקירת המחט מבוצעת ללא משכך כאבים, אך מסקירת עדויות חדשה עולה כי הנקה יכולה להקל על הכאב של בדיקות אלו.

תינוקות מניקים סובלים מכאב פחות חמור, בהשוואה לתינוקות שאינם מקבלים דבר או מקבלים פלסבו הכולל מים סטרילים.

החוקרים אספו נתונים מ-11 מחקרים שכללו למעלה מ-1000 יילודים. המחקרים בדקו את יעילות ההנקה וחלב שד בהשוואה למי סוכר או מוצץ, בכדי להקל על חוסר הנוחות בעקבות בדיקת הדם הראשונה של התינוק.

הנקה עובדת טוב יותר ממתן פלסבו או העדר כל התערבות בהבחנה בין סימני כאב, אך הנקה היתה יעילה כמעט כמו מי סוכר בריכוז גבוה.

לא ברור כיצד הנקה מקלה על הכאב, אך החוקרים מאמינים כי נוכחות האם, מגע עור לעור, הסטת תשומת הלב והטעם המתוק של חלב שד, כולם יחד מרגיעים את התינוק.

לדברי החוקרים, בין אם יילוד מקבל משכך כאבים או לא, פרוצדורות רוטיניות משתנות מאוד מבי”ח לבי”ח ומיחידת אם-תינוק אחת לשניה. יש המאמינים כי פרוצדורה אחת אינה חשובה דיו בכדי לדרוש הקלה על הכאב.

הסקירה הראתה כי הנקה נבחנה היטב כאלטנרטיבה להקלה על כאב, ויש להציע אפשרות זו להורים כאמצעי הטיפול הסטנדרטי ביילודים. כמובן שמבחינת בית החולים, הנקה היא מסובכת הרבה יותר מאשר מתן מוצץ בלבד, ולמעשה משנים את המנהגים בבית החולים.

הסקירה כוללת עדויות ממחקרים של תינוקות שנחשפו לפרוצדורה כואבת יחידה, ומרבית הנתונים הם מיילודים בריאים שנולדו במועד. אך הממצאים מעידים גם כי הנקה היא אפשרות להקלה על כאב ביילודים קטנים שנולדו לפני הזמן. פגים צריכים לעבור פעולות כואבות לעיתים קרובות במהלך השהות ביחידת טיפול נמרץ נאונטולוגית.

החוקרים כותבים כי הם מחפשים דרכים טבעיות, זולות, להקל על הכאב בתינוקות אלו.

פרוצדורות כואבות חוזרת עלולות להעלות את לחץ הדם וקצב הלב בפגים, וכן להוריד את רמות החמצן. תחת סטרס, פגים שנולדו מוקדם מאוד מצויים בסיכון גבוה לדימום מוחי.

כיום, בתי חולים רבים אימצו את הגישה של מתן מי סוכר לילודים כמשכך כאבים. אולם, לא ידוע מה קורה בטווח הארוך בעקבות חשיפה לריכוזים גבוהים של סוכר. בעוד שההשפעות לטווח ארוך אינן ידועות, מספר מחקרים לטווח קצר מצאו עיכוב בכישורים המוטורים וירידה במדדים הנוירולוגים בפגים שקיבלו מי סוכר לכאב.

חלב שד מכיל כ-7% סוכר, אך מי סוכר חייבים להיות בריכוז גבוה 20-25% סוכרוז או גלוקוז בכדי לספק אפקט להקלה על הכאב.

החוקרים מאמינים כי דרושים מחקרים נוספים באשר ליעילות הנקה וחלב שד בתינוקות אלו. הם מציעים לערוך מחקרים נוספים ביילודים חולים המאושפזים ליחידה ונחשפים למספר פעולות כואבות.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה