כאב

האם ניתוח מקל על כאב בשל נוירומה לאחר ניתוח קיסרי או כריתת רחם? (מתוך Obstetrics & Gynecology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי כריתה כירורגית עשוייה להקל על כאב במפשעה או כאב סופראפובי עיקש, שנגרם בשל היווצרות נוירומה לאחר ניתוח גניקולוגי או מיילדותי. המחקר פורסם בכתב העת למיילדות ולגניקולוגיה (Obstetrics & Gynecology).

החוקרים הסבירו כי היווצרות נוירומה באתרים של עצבים פריפריים קטועים או מצולקים עשוייה להיות המקור לכאב עיקש לאחר ניתוח קיסרי או כריתת רחם, אולם פתולוגיה זו קשה לזיהוי ולאבחון.

החוקרים הציגו סדרה של 7 מטופלות עוקבות עם כאב עיקש לאחר ניתוחים גניקולוגיים או מיילדותיים גדולים, שלכולן הייתה נוירומה באתר הניתוח.

החוקרים דיווחו כי לכל 7 המטופלות היה כאב וחוסר תחושה באתר הניתוח עם אפשרות של כאב מקרין לכיוון הפיזור של עצב פריפרי, ללא ממצאים לסיבות אפשריות אחרות בבדיקה גניקולוגית קפדנית, ללא ממצאים בהערכת בטן ואגן ב-CT או ב-MRI, ולאחר כשלון בטיפול תרופתי בכאב למשך 6 חודשים לפחות.

לאחר ניתוח ללא אשפוז, כל המטופלות דיווחו על הקלה מלאה בכאב בביקור הראשון לאחר הניתוח בתוך 14 יום, למרות שכאב מהניתוח עצמו נשאר 2-3 שבועות במהלך ההתאוששות. כל החולות נותרו ללא כאבים למשך 6 חודשי מעקב, ציינו החוקרים.

בהתבסס על מטופלות אלה, החוקרים פיתחו אלגוריתם לניהול מטופלות עם כאב ממושך במפשעה לאחר ניתוח מיילדותי או גניקולוגי.

החוקרים הציעו שלאחר שמטופלת עם כאב ממושך לאחר ניתוח עברה הערכה לפתולוגיה חבויה, תישקל האפשרות של הפרעה הקשורה לעצב פריפרי.

בנוסף, החוקרים ציינו כי מאפיינים דיאגנוסטיים המרמזים במיוחד על הימצאות נוירומה כוללים: 1. הופעה מאוחרת של הכאב לאחר הניתוח ; 2. היפראסתזיה המקיפה את החתך ; 3. הופעה מיידית או מאוחרת של אזורי חוסר תחושה ; 4. כאב המקרין למפשעה או בכיוון הפיזור הסנסורי של עצב ; ו-5. הפקת כאב בניקוש נקודתי ((Tinel’s sign).

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Obstet Gynecol 2006;108:27-31. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה