כאב

בדיקת CT בחשד לאבנים בכליות חושפת לעיתים קרובות ממצאים אחרים (מתוך Journal of Urology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי ל-17% מהמטופלים עם כאב חריף בכסל (acute flank pain) וחשד לאבנים בדרכי השתן יש ממצאים אחרים או נוספים המתגלים כאשר הם עוברים הערכה על יד בדיקת CT. למרות שמרבית הממצאים הללו הינם חסרי חשיבות, מקצתם מצריכים טיפול, ולעיתים אף התערבות דחופה. המחקר פורסם בכתב העת לאורולוגיה (The Journal of Urology).   

הממצאים מבוססים על מחקר של 1500 מטופלים שעברו הערכת כאב חריף בכסל על ידי unenhanced CT. החוקרים ציינו, כי ל-16% מהמטופלים היו אבנים בדרכי השתן. לכשליש היה אבנים בכליות, אבנים בשופכן או בשניהם. רק אצל 32% מהמטופלים עם אבנים היה זה הממצא היחיד בבדיקת ה-CT.

פרט ל-1035 המטופלים עם אבנים מאומתות, ל-360 מטופלים היה ממצא אחר ב-CT ללא אבנים בדרכי השתן ול-105 מטופלים היתה בדיקה תקינה. 

החוקרים ציינו בנוסף, כי ל-14% מכלל המטופלים היה ממצא אחר מאבנים בבדיקת CT שהצריך טיפול דחוף או שאינו דחוף. הממצא השכיח ביותר שחייב טיפול מיידי היה פיאלונפריטיס, בעוד שהגדלת בלוטות לימפה היתה הסיבה השכיחה ביותר לטיפול שאינו דחוף. 

החוקרים דיווחו כי ממצאי CT חסרי חשיבות קלינית או בעלי חשיבות קלינית מועטה נמצאו ב-31% וב-26% מהמטופלים, בהתאמה.

החוקרים סיכמו באומרם כי בדיקת Unenhanced CT במטופלים עם כאב חריף בכסל מהווה כלי מצויין לאבחנה מדוייקת של אבנים בדרכי השתן. הם הוסיפו כי בדיקה זו אף מספקת טווח רחב של ממצאים אחרים או נוספים המצריכים טיפול דחוף או שאינו דחוף בחלק משמעותי מהמטופלים.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Urol 2006;175:1725-1730.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה