כאב

הנחיות חדשות של ה-ASCO לשימוש בתרופות נגד הקאות ובחילות בטיפול בסרטן (מתוך Journal of Clinical Oncology)

האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCOThe American Society of Clinical Oncology) ניסחה הנחיות פרקטיות חדשות לטיפול בהקאות בחולי סרטן המטופלים בכימוטרפיה או בהקרנות. ההנחיות החדשות יפורסמו בקרוב בכתב העת לאונקולוגיה קלינית (the Journal of Clinical Oncology).

ההנחיות החדשות מתמקדות במניעת בחילות והקאות, תוך שימוש באחת עד שלוש תרופות מתוך אנטגוניסט לקולטני 3HT-5 לסרוטונין, דקסמטאזון (DEXAMETHASONE ) ואפרפיטאנט (aprepitant), כתלות בפוטנציאל גרימת ההקאות של הטיפול.

בראיון שנערך עימו, מסר יושב ראש ועדת העדכונים כי האמת בעניין זה היא שהתרופות שנמצאות בשימוש הוכחו כיעילות במניעת בחילות והקאות, אולם אין בנמצא תרופות שיעילות לטיפול בבעייה.

שימוש בשלוש התרופות מומלץ במטופלים שעתידים לקבל טיפול באנתראציקלין (anthracycline) וציקלופוספמיד (CYTOXAN ). יושב ראש הוועדה הדגיש כי לא מדובר במצב שבו תרופה אחת באה במקום אחרת, אלא יש צורך בכל השלוש. לדבריו, חשוב לרשום את התרופות כבר בשלבים ההתחלתיים.

יושב ראש הוועדה הדגיש בנוסף כי יש לתת את התרופות למשך שבועיים לפחות עד 3 ימים אחרי השלמת הטיפול הכימוטרפי. לדבריו, כמעט אף אחד אינו סובל מבחילות והקאות ביום קבלת הכימוטרפיה, שמתרחשות רק יום או יומיים מאוחר יותר.

יושב ראש הוועדה ציין עוד, כי מנסיונם שימוש בשלוש תרופות אלו מונע הקאות אחרי כימוטרפיה ביותר מ-90% מהמטופלים. הוא הוסיף כי שיעור המניעה מעט נמוך יותר עבור בחילות, ובחלק שסובל מבחילות יש קשת רחבה של מידת החומרה.

עבור תרופות כימוטרפיות בעלות סיכון נמוך יותר לגרום לבחילות והקאות, הוועדה ממליצה על שימוש בשתיים מהתרופות אנטגוניסט לקולטני 5HT3לסרוטונין ודקסמטאזון.

עבור מטופלים המקבלים הקרנה לכל הגוף (total-body radiation), מומלץ טיפול באנטגוניסט לקולטני 5HT3 לסרוטונין לפני כל חלק מההקרנה ועד 24 שעות לפחות לאחריה. ניתן לשלב טיפול זה יחד עם טיפול בקורטיקוסטרואידים. יושב הראש ציין כי יש מעט מידע שהתפרסם בנוגע לטיפול בבחילות והקאות על רקע הקרנות, והמלצות הוועדה מבוססות במידה מסויימת על ניסיונם הקליני של חברי הוועדה.

יושב ראש הוועדה סיכם באומרו כי בכל פעם שמתפרסם סקר שמבטא את עמדתם של המטופלים בנוגע לכימוטרפיה, בראש הרשימה מופיעות תמיד בחילות והקאות. לדבריו, חייבים לתת למטופלים לדעת שניתן למנוע את הופעת תופעות אלו.  

ואולם, תרופות מניעתיות יעילות רק במידה ומשתמשים בהן, ציין יושב ראש הוועדה. לדבריו, קיימת הסתייגות מובנת מלתת תרופות נוספות רבות, אולם מסר חשוב של הנחיות אלו הוא שיש להמשיך את הטיפול בהן ליום או יומיים נוספים אחרי השלמת הטיפול במחלה.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Clin Oncol 2006;24.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה