כאב

האם גלי חום שכיחים יותר לאחר כריתת שחלות דו צדדית מאשר במנופאוזה טבעית? (מתוך Fertility and Sterility)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי נשים שעברו ניתוח לכריתת שחלות דו צדדית (bilateral oophorectomy), ושלא קיבלו טיפול הורמונלי חליפי, נמצאות בסיכון מוגבר במידה משמעותית לחוות תסמינים ואזומוטוריים מתונים עד חמורים בהשוואה לנשים עם מנופאוזה טבעית. המחקר פורסם בכתב העת לפוריות ולעקרות (Fertility and Sterility). 

במחקר רוחבי זה, בחנו החוקרים את הקשר שבין סוג המנופאוזה להופעת גלי חום, לאחר שהם לקחו בחשבון את תבניות השימוש בטיפול הורמונלי (HT) חליפי. שלושה סוגי מנופאוזה נלקחו בחשבון: טבעית, כריתת רחם עם שימור השחלות וכריתת רחם עם כריתת שחלות דו צדדית.

סך הכל 475 נשים פוסטמנופאוזליות בגילאי 40 עד 60 השלימו את הסקר, שנשלח אליהן בדואר אלקטרוני, בנוגע להיסטוריה של גלי חום ושימוש בהורמונים חליפיים. מתוכן, ל-263 (55%) הייתה מנופאוזה טבעית, 142 (30%)  עברו כריתת רחם עם שימור אחת מהשחלות או שתיהן, ו-70 (15%) עברו כריתת שחלות דו צדדית.

שימוש בהורמונים חליפיים היה שכיח יותר בקרב נשים שעברו כריתת שחלות דו צדדית מאשר בקרב נשים שעברו רק כריתת רחם או מנופאוזה טבעית. נשים שעברו כריתת שחלות דו צדדית גם היו בעלות סבירות גבוהה יותר להשתמש בהורמונים חליפיים לאורך תקופה ממושכת יותר.

נשים שעברו סוג כלשהו של מנופאוזה ניתוחית היו בעלות סיכוי נמוך יותר לחוות גלי חום.

ואולם, מתוך הנשים שדיווחו על אי שימוש בהורמונים חליפיים, אלה שעברו כריתת שחלות דו צדדית היו בסיכון מוגבר לחוות גלי חום כלשהם, מתונים או חמורים, וגלי חום יומיים בהשוואה לנשים עם מנופאוזה טבעית. ההבדלים היו משמעותיים רק עבור גלי חום מתונים או חמורים.   

החוקרים שיערו שהעלייה בסיכון לגלי חום בקרב נשים שעברו כריתת שחלות דו צדדית, בהשוואה לנשים פוסטמנופאוזליות שלא עברו כריתת שחלות, נגרמת בגלל הירידה החדה ברמת ה- gonadal hormone, ובכללם אסטרוגן שבעבר הודגם כנמצא בקשר הפוך עם הופעת גלי חום בנשים בגיל המעבר.

החוקרים סיכמו באומרם כי לנשים שעברו מנופאוזה טבעית, או עברו כריתת רחם ללא כריתת שחלות דו צדדית, יש גם רמות אסטרוגן מופחתות בהשוואה לנשים לפני המנופאוזה, וסביר ששימור אחת השחלות או שתיהן מספק רמה מסויימת של ייצור אסטרוגן ומוביל לסיכון מופחת לחוות גלי חום.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Fertility Sterility 2006;85:1432-1440.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה