כאב

האם שאלון פשוט יכול להבדיל בין דליפת שתן במאמץ לדליפת שתן עקב דחיפות? (מתוך Annals of Internal Medicine)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי שאלון פשוט, הנקרא 3 השאלות לאי שליטה במתן שתן (the 3 Incontinence Questions 3IQ), יכול להבדיל בצורה אמינה בין דליפת שתן במאמץ (stress incontinence) לדליפת שתן עקב דחיפות (urge incontinence) בנשים, ועשוי להיות מתאים לשימוש במסגרת primary care. המחקר פורסם בכתב העת  תולדות הרפואה הפנימית (the Annals of Internal Medicine).  

החוקרים ציינו, כי אי שליטה במתן שתן היא בעייה שכיחה בקרב נשים, וחשוב לקבוע את סוג האי שליטה כיוון שהטיפול שונה. לרוע המזל, הבירור הנרחב שלעיתים קרובות משתמשים בו כדי לקבוע את הסוג הוא קרוב לוודאי ממושך מידי מכדי לאפשר שימוש במסגרת primary care.

עובדה זו הובילה את החוקרים לפתח את ה-3IQ. שלוש השאלות נשאלות על פי סדר, כשהשאלה הראשונה היא: “במהלך שלושת החודשים האחרונים, האם סבלת מדליפת שתן (אפילו בכמות קטנה)?”. אלו המשיבות בשלילה סיימו את המבחן, בעוד שאלו שענו בחיוב ממשיכות לשאלה הבאה.

השאלה השנייה נועדה לבסס את תזמון דליפת השתן, כשיש שלוש תשובות אפשריות: בעת ביצוע פעילות גופנית, בעת שיש דחיפות מבלי הצלחה להגיע לשירותים במהירות מספקת, או בלי פעילות גופנית ובלי דחיפות. הנשאלות התבקשו לציין כל מה שנכון לגביהן.

השאלה השלישית והאחרונה היא: מתי מתרחשת דליפת שתן באופן השכיח ביותר, כאשר מוצעת לנשאלות רשימה של ארבעה מצבים אפשריים. הנשאלות התבקשו לבחור את המקרה המסויים שהוא השכיח ביותר לגביהן.

התשובה לשאלה אחרונה זו קובעת את סוג האי שליטה: הכי שכיח בעת פעילות גופנית מצביע על אבחנה של דליפת שתן במאמץ, הכי שכיח בעת תחושת דחיפות מצביע על דליפה עקב דחיפות, מבלי פעילות גופנית או דחיפות מרמז על בעייה אחרת, ושכיח במידה שווה לערך בעת פעילות גופנית ועקב דחיפות מצביע על בעייה משולבת.

במחקר הנוכחי, נטלו את מבחן 301  נשים שגילן יותר מ-40, הסובלות מאי שליטה במתן שתן שאינה מטופלת לאורך 7 שנים בממוצע. תוצאות מבחן ה-3IQ הושוו לתוצאות על פי הבירור הסטנדרטי.

החוקרים דיווחו, כי לאבחנת דליפת שתן עקב דחיפות רגישות מבחן ה-3IQ היתה 75%, הספציפיות 77%, ויחס הסבירות לממצא חיובי היה 3.29. הערכים המתאימים עבור אבחנת דליפת שתן במאמץ היו 86%, 60% ו-2.13.

החוקרים סיכמו באומרם כי שאלון ה-3IQ מהווה מבחן פשוט, מהיר ולא פולשני עם דיוק סביר לסיווג דליפת שתן במאמץ או עקב דחיפות, בקרב נשים בעיקר בגיל המעבר שנכללו במחקר זה. הם הוסיפו, כי יש לשחזר את הממצאים שהתקבלו במסגרת מרפאות primary care אחרות.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Ann Intern Med 2006;144:715-723.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה