כאב

חשיבות תומכנים בדרכי המרה ובתריסריון בגידולי לבלב בלתי-נתיחים (Am J Gastroenterol)

מחקר חדש מצא כי תומכנים המוצבים באמצעות אנדוסקופ בדרכי המרה ובתריסריון יעילים כטיפול פליאטיבי בחולים עם אדנוקרצינומה בלתי-נתיחה בראש הלבלב.

החוקרים בדקו את הנתונים של 100 חולים שעברו הצבת סטנטים באמצעות אנדוסקופיה, כטיפול פליאטיבי לחסימת דרכי המרה ומערכת העיכול, עקב סרטן לבלב בלתי-נתיח.

תומכנים במערכת המרה הוצבו בהצלחה ב-74 מ-81 החולים עם חסימה של Common Bile Duct, ב-24 מ-25 החולים עם חסימת תריסריון בוצעה השתלת סטנט מוצלחת. מבין 24 החולים עם חסימה של דרכי המרה והתריסריון, הצבת סטנט בוצעה בהצלחה ב-21 חולים.

71 מבין 81 החולים זכו להקלה של החסימה הביליארית, ו-22 מ-25 מהחולים עם חסימת תריסריון זכו להקלה של התסמינים. תומכנים מתכתיים בדרכי המרה שמרו על דרכי המרה פתוחים למשך חציון של 7 חודשים, תומכנים פלסטיים בדרכי המרה היו טובים ל-2.5 חודשים בדרכי המרה. תומכנים בתריסריון שמרו על המעבר פתוח למשך 6 חודשים.

לא נרשמו מקרי תמותה או סיבוכים רציניים בשבעת הימים שלאחר הצבת התומכנים.

החוקרים טוענים כי מדובר בטיפול יעיל ובטוח, בנוכחות נסיון קבוע ומתאים. יתרה מזאת, יש לעבוד עם רדיולוגים מנוסים מאחר שלעיתים נדרש ניקוז משולב (רדיולוגי ואנדוסקופי). הרופא חייב להיות ערוך לטפל בו-זמנית בחסימה ביליארית וחסימה בתריסריון, כאשר מופיעות במשולב (10-15% מהמקרים).

למרות שמדובר במחקר רטרוספקטיבי עם מספר מגבלות הנובעות מעיצוב המחקר, הוא מוכיח כי טיפול אנדוסקופי לטווח ארוך באמצעות תומכנים מתכתיים, הוא טיפול יעיל מאוד להקלה (Palliation) על חולים הסובלים מחסימה ביליארית וחסימת תריסריון.

החוקרים מוסיפים כי הרופאים חייבים להיות מוכנים להערבות אנדוסקופית חוזרת ב-20% מהמטופלים לפחות.

Am J Gastroenterol 2006;101:735-745.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה