כאב

חבר המושבעים בטקסס קבע פיצוי של 32 מיל’ $ למשפחת תובע שנפטר מהתקף לב לאחר נטילת ויוקס, במקביל MSD מדווחת על גידול ברווח הרבעוני

חבר מושבעים בטקסס הכריע במשפט נוסף המתנהל נגד MSD בעניין הויוקס וקבע את אשמת MSD במותו של אדם בן 71 מהתקף לב. המושבעים קבעו קנס כולל בסך של 32 מיל’ $ מהם 7 מיל’ $ פיצוי למשפחת התובע ו-25 מיל’ פיצויים עונשיים (פיצויים מוגדלים שנועדו להעניש את המזיק, פיצויים לדוגמה). MSD הודיעה כי תערער כמובן על גזר הדין.

עורכי הדין של משפחת התובע טענו שלמרות שהיה עם היסטוריה רפואית של בעיות קרדיולוגיות, מבחן להערכת הסיכון שנעשה לו קבע כי הסיכון השנתי שלו לתמותה ממחלות לב היה נמוך מ-2% . לעומתם, טענו עורכי הדין של MSD שמותו היה על רקע מחלת הלב שלו וללא קשר לנטילת הויוקס לתקופה של פחות מחודש (למעשה טענו הסנגורים שאין הוכחות שהוא נטל את הויוקס ליותר מאשר שבוע). לטענתם אין כל הוכחה מדעית לכך שיש קשר בין נטילת הויוקס לתקופה של פחות מ-18 חודש לבין התקפי לב. מותו של התובע לטענת הסנגוריה היה תוצאה של למעלה מ-20 שנות מחלת לב, עישון וגורמי סיכון נוספים.

התובע סיכם את האירועים במשפט אחד “Merck lied and people died ” , משפט שכנראה המושבעים אימצו לאור התוצאות. נראה שאחד הגורמים שהשפיעו על הפסיקה היו עדויות על התכתבויות בין אנשי MSD ובין יועצים ומומחים עוד טרם יצא התכשיר לשוק, אשר בהם הועלו חששות לכך שהשימוש בתרופה  לאוכלוסיות עם סיכון למחלות לב מסוכן ושיש מקום אולי להגביל שיווקה לקבוצות אלה.  

מניותיה של MSD ירדו על רקע פירסום זה. יש לזכור שכנגד MSD תלויים ועומדים 11,500 תביעות דומות. אם מכפילים 32 מיל’ $ ב-מס’ התביעות מקבלים סכום שאף גוף כלכלי, יהיה גדול וחזק ככל שיהיה,לא יוכל לעמוד בפניו. נראה שבהתאם לתוצאות שיתקבלו במשפטים הראשונים המתנהלים כעת (זהו פסק הדין השישי בינתיים) ייקבעו הסדרים משפטיים בין החברה לכלל התובעים.

לדיווח ב-Business Week

בתוך כל זאת,  רק אתמול פירסמה MSD את התוצאות של הרבעון הראשון לשנת 2006 . ע”פ הדיווח הצליחה החברה להגדיל את הרווח ב-11% למרות שהמכירות צמחו בשיעור נמוך של פחות מ-1% , בהשוואה לרבעון המקביל ב-2005.

ע”פ הדיווח ב-PharmaTimes השיפור ברווח נובע מקיצוצים בהוצאות החברה, קיצוצים שכללו פיטורים של 1800 עובדים, חלק מתכנית קיצוצים כוללת של כ-7,000 עובדים שאמורה להתבצע עד 2008.

התכשיר המוכר ביותר עדיין של MSD הוא מוריד הכולסטרול, הסימוביל (simvastatin ) אשר מכירותיו באארה”ב עלו ב-13% להיקף רבעוני של 833 מיל’ $, אם כי נראה שהגידול הזה ייבלם בקרוב לאור העובדה שהפטנט עומד לפוג ביוני הקרוב (בארץ כידוע יש לסימוביל מתחרים גנרים רבים). בסך המכירות העולמיות התכשיר נמכר ברבעון זה בהיקף של 1.06 מיליארד $, ובסה”כ ירדו מכירותיו ב-4% על רקע מכירות גנריות מחוץ לארה”ב.

התכשיר לטיפול באסתמה, הסינגולייר (montelukast ) גדל ב-9% ו-MSD צופה שיגיע השנה להיקף של 3.6 מיליארד $ עם צמיחה שנתית של 11% .

אזטרול (ezetimibe) והתכשיר המשולב Vytorine (שילוב סל סיבסטטין ואזטרול) המשווק במשותף עם שרינג פלאו הגיע ברבעון זה כבר להיקף מכירות של 793 מיל’ $ (טרם אושר לשיווק בארץ. יש לציין שהאזטרול אושר כעת לשימוש במסגרת סל הבריאות וצפוי ודאי גידול משמעותי בהיקף מכירותיו גם בישראל).

מכירות התכשיר ליתר לחץ דם, האוקסאאר (losartan ) ואוקסאאר פלוס (עם hydrochlorothiazide ) ירדו ב-2% להיקף של 701 מיל’ $, וכך גם מכירות התכשיר לאוסטיאופורוזיס,  הפוסאלן (alendronate ) .

באופו כללי האנליסטים מעריכים שהחברה מצליחה לעמוד בתקופה הקשה של לאחר הפסקת השיווק של הויוקס והנזקים הפיננסיים שנגרמו עקב כך בעזרת שמירה על רמת הוצאות, ושעלולים עוד להגרם , כפי שמעידות תוצאות המשפט שעליו דיווחנו כאן.

לדיווח ב-PharmaTimes

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה