כאב

ניורו-מודולציה סקראלית שימושית בטיפול באי-שליטה עיקשת במתן שתן (Urology)

נראה שנוירו-מודולציה סקראלית הינה טיפול בטוח ויעיל באי-שליטה במתן שתן בעת דחיפות במקרים שאינם מגיבים לטיפולים פרמקולוגיים, לטיפול באמצעות ביו-פידבק, ולטיפולים שמרניים אחרים.

נוירו-מודולציה סקראלית כוללת שימוש בגירוי כרוני של עצבי העצה באמצעות אלקטרודה מושתלת ומחולל זרם המופעל באמצעות סוללה. לא ידוע במדויק כיצד הטיפול פועל, אך כמה דיווחים הראו יתרון טיפולי במקרים של אי-שליטה במתן שתן בעת דחיפות.

במחקר הנוכחי השתתפו 41 חולים הסובלים מאי-שליטה עיקשת במתן שתן בעת דחיפות. בחלק המחולים נערכה בדיקה מקדימה בגירוי דרך העור כמה ימים לפני ההשתלה. חולים שלא התאימו לבדיקה זו או שנכשלה בהם גישה טיפולית זו עברו פרוצדורה דו-שלבית. בפרוצדורה זו הושתלה האלקטרודה וחוברה לסטימולטור חיצוני, ובמידה והדבר גרר הקלה בסימפטומים, הושתל בהם מתקן קבוע.

במהלך תקופת מעקב חציונית בת 4.5 חודשים אחר החולים שעברו פרוצדורה דו-שלבית ובת 12 חודשים אחר החולים שעברו השתלה בשלב אחד, נמצא כי 90% מהחולים חוו הקלה בשיעור של 50% ומעלה בסימפטומים המופיעים ושיפור בשיעוש של 50% לפחות באיכות החיים (ערך p = 0.0003).

נוירו-מודולציה סקראלית נקשרה גם לירידה במספר הממוצע של אפיזודות דליפה מ-8.8 ל-2.3 ביום (ערך p = 0.0001). בנוסף, מספר הפדים ששימשו ביום פחת מ-4.7 ל-0.82 (ערך p < 0.0001).

לא דווח על סיבוכים במהלך הניתוח, אך ב-29% מהחולים התפתחו סיבוכים לאחר הניתוח, השכיחים ביותר היו זיהום שטחי של הפצע שנפתר באמצעות אנטיביוטיקה.

החוקרים מסכמים כי נוירו-מודולציה סקראלית נמצאה בטוחה, פולשנית במידה מינימלית, והפיכה וכי לא כרוך בתהליך סיכון לתופעות לוואי סיסטמיות המופיע במתן טיפול פרמקולוגי או מורבידיות פוטנציאלית העלולה להופיע בפרוצדורות של ניתוחיות פתוחות.  

לידיעה במדסקייפ

Urology. 2006;67:550-554

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה