כאב

האם טיפול באבני כליה עם גל שוק קשור להתפתחות יתר לחץ דם וסוכרת? (מתוך Urology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מאי של Urology, עולה כי SWL (Shock Wave Lithotripsy) של אבני כליה ואבני אורטרה פרוקסימלית מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם וסוכרת במעקב לטווח הארוך.

זהו ממצא חדש לחלוטין, אי אפשר להגיד ב-100% וודאות, שטיפול בגל שוק לאבני כליה, גורם ליתר לחץ דם ולסוכרת, אך הקשר היה חזק מאוד.

במחקר השתתפו 578 חולים עם אבני כליה, שטופלו ב-SWL ב-1985 ונשלח אליהם שאלון מעקב בשנת 2004. 59% מהנבדקים מילאו את השאלון. קבוצת הבקורת הייתה מורכבת מ-288 חולים, שהאבנים שלהם טופלו בדרך לא כירורגית.

במעקב, חולים שטופלו ב-SWL היו ב-47% יותר עתידים לפתח יתר לחץ דם בהשוואה לקבוצת הבקורת (p = 0.034). הסיכון ליתר לחץ דם היה הכי חזק עם SWL בילטרלי.

SWL נמצא גם קשור לסוכרת. כמעט 17% מהחולים, שטופלו על ידי SWL פיתחו סוכרת במעקב והטיפול ב-SWL יותר משילש את הסיכון לסוכרת (p < 0.001). הסיכון לסוכרת היה קשור ישירות למספר השוקים, שנתנו ולעוצמת הטיפול.

לדברי החוקרים, יתכן ש-SWL מקדם יתר לחץ דם על ידי גרימת צלקות בכליות ועל ידי שינוי הפרשת הורמונים, שעושים מודולציה ללחץ הדם. הקשר עם סוכרת יכול להיות בשל נזק, שנגרם ללבלב.

הממצאים הנוכחים לא אומרים, שאין להשתמש ב-SWL. למרות הסיכונים SWL עדיין יכול להציל את החולים וזו תהיה טעות להניחו על המדף, בעיקר בהתחשב בעובדה, שטיפולים אחרים כגון הסרת אבן תת עורי ואורטרוסקופי, נושאים סיכונים משל עצמם.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה