כאב

שלפוחית שתן שיוצרה וגודלה במעבדה הושתלה בהצלחה במטופלים עם הפרעות תפקוד חמורות של שלפוחית השתן (LANCET)

ה-LANCET מדווח על מחקר שבו מתארים החוקרים פיתוח טכנולוגי חדשני של השתלת שלפוחית שתן מלאכותית במטופלים שסבלו מהפרעות חמורות בשלפוחית השתן (end-stage bladder disease ) . השלפוחיות גודלו במעבדה מתרביות תאים של המושתלים עצמם ומתפקדות כעת כשלפחויות בריאות לכל דבר.

במחקר השתתפו ילדים ובני נוער בגילאים  4 עד 19 שכאמור סבלו מהפרעות חמורות בתפקוד שלפוחיות השתן שלהם . הפרעות אלה הנובעות מפגם מולד, עלולות לגרום ללחץ על הכליות ולפגיעה גם בתפקודי הכליות. המטופלים זוהו ואובחנו כמתאימים להשתלה.

על בסיס הביופסיות שנעשו למטופלים “גודלה” שלפוחית השתן במעבדה במשך 7 שבועות ואז הושתלה במטופלים. לאחר ההשתלה בוצעה סדרת בדיקות שכללה אולטרהסאונד, ביופסיות, אנליזות של הסרום, ציסטוגרמות ובדיקות תפקוד שלפוחית השתן.

נעשה מעקב של 46 חודש בממוצע אחר המטופלים. לפני ההשתלה. נמצא שיפור בתפקוד שלפוחית השתן בהשוואה למדדים הקלינים שנבדקו לפני כן, עם ירידה בלחץ על השלפוחית ושיפור משולב של מס’ מדדים של 56% . תפקוד המעי חזר לתקינות מלאה לאחר הניתוח. לא נמצאו שינויים מטבולים ולא הייתה עדות להימצאות אבן שתן, ייצור הריר היה תקין, ותפקוד הכליות נשמר. הביופסיות של השלפוחית הראו מבנה וארכיטקטורה ופנוטיפ תקינים.

החוקרים מסכמים כי שיטה של יצירת רקמות שלפוחית שתן ניתנת לשימוש במטופלים הזקוקים להשתלה של השלפוחית.

מדיווח ברויטרס נמסר כי צוות החוקרים מנסה ליצור כעת גם איברים נוספים באותה שיטה, כולל כלי דם, כליות, לבלב, לב, כבד ותאי עצב.


The Lancet DOI:10.1016/S0140-6736(06)68438-9

הערת המערכת: לפיתוח טכנולוגי מהפכני זה יש חשיבות עצומה שכן הוא עשוי להוות פיתרון בעתיד לבעיית המחסור באיברים, וכן מכך שתקל על הטיפול שלאחר ההשתלה שכן המטופלים בשיטה זו אינם זקוקים לטיפול מונע דחיית איברים בהיותם עצמם מקור האיבר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה