כאב

האם טיפול משולב בציקלוספורין ולפלונומיד יעיל כנגד ארתריטיס ראומטית חמורה? (Journal of Rheumatology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי במטופלים הסובלים ממחלת ארתריטיס ראומטית (RA) פעילה שאינה מגיבה לטיפול במתותרקסאט, השילוב של ציקלוספורין (CYCLOSPORINE) ולפלונומיד (ARAVA), שהן תרופות הידועות כ-disease modifying antirheumatic drug 

(DMARD), עשוי להיות יעיל. המחקר פורסם בכתב העת לראומטולוגיה (Journal of Rheumatology).

המחקר עקב אחרי 106 מטופלים לאורך שנה, שקיבלו באופן אקראי 2.5-5 מ”ג/לק”ג/ליום ציקלוספורין, 20 מ”ג ליום לפלונומיד או שילוב של שתי התרופות באותם מינונים התחלתיים.

על-פי תוצאות המחקר, 80% מהחולים שקיבלו שילוב של שתי התרופות השיגו 50% שיפור

על-פי מדד של הקולג’ האמריקאי לראומטולוגיה (ACR50), וזאת בהשוואה ל-40% שיפור בלבד בקרב החולים שטופלו בציקלוספורין בלבד ו-42% שיפור בלבד בקרב החולים שטופלו בלפלונומיד בלבד.

עורכי המחקר ציינו כי שילוב התרופות היה טוב יותר משמעותית מאשר הטיפול בכל אחת מהתרופות בנפרד גם כאשר הוא נבדק על-פי מדד מחמיר יותר, המגדיר שיעור תגובה של 70% (ACR70), וזאת מאחר שהשילוב הביא לשיעור תגובה של 69%, הטיפול בציקלוספורין בלבד

ל-34% והטיפול בלפלונומיד בלבד ל-30%. בנוסף, בשבוע ה-48 חולים שטופלו בשילוב התרופות השתמשו בפחות פרדניזולון מהחולים שתורפו באחת התרופות בלבד.

לא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות כאשר בוחנים את התוצאות על-פי ניקוד 28 לפעילות המחלה (DAS28). הירידה במדד זה היתה של 2.74 בחולים שטופלו בשילוב התרופות, 2.53 בחולים שטופלו בציקלוספורין בלבד ו-2.28 בחולים שטופלו בלפלונומיד בלבד.

בנוסף, לא צויינו תופעות לוואי חמורות או בלתי צפויות ברב בחולים שטופלו בשילוב התרופות לאורך 12 חודשי המחקר.

אחד החוקרים מסר בראיון שנערך עימו כי לאורך העשור האחרון, טיפולים ביולוגיים הובילו להתפתחות משמעותית בטיפול ב-RA. למרות זאת, ציין החוקר, לא כל החולים מרוויחים מהשימוש בתרופות אלו, וישנן דאגות משמעותיות הנוגעות לבטיחות השימוש הממושך בהם.

החוקרים סיכמו באומרם שמחקרם מצביע על כך ששילוב 2 תרופות DMARD אימונוסופרסיביות קונבנציונליות נסבל בצורה מצויינת על-ידי המטופלים והוא בעל פרופיל בטוח כך ששילוב זה מהווה הצעה תחליפית טובה להשגת הקלה במקרי ארתריטיס ראומטית חמורה. 

לידיעה המלאה ממדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה