כאב

ניסיון טיפולי שני במטוטרקסט לראומטואיד ארתריטיס מצליח על אף כשלון קודם (Arthritis Res Ther)

לפי מחקר חדש עולה, כי בטיפול בראומטואיד ארתריטיס (RA), גם אם המחזור הטיפולי הראשון במטוטרקסט (ABITREXATE) נכשל, מחזור טיפולי שני יכול להצליח, במיוחד אם מינון התרופה במחזור הראשון היה נמוך.

החוקרים מסבירים, שבמטופלים רבים עם RA, המחלה נשארת פעילה גם אחרי מחזור טיפולי בתרופה אנטי-ראומטית משנה מחלה (DMARD). במטרה למנוע את התקדמות ה- RA, מטופלים עוברים ניסיונות טיפול בתרופות DMARDs שונות.

החוקרים זיהו מטופלים, שעברו מחזור טיפולי ב- DMARD ונכשלו בעקבות חוסר סבילות לתרופה או בשל חוסר יעילות של הטיפול. מאה שישים ושלושה מטופלים ניסו טיפול בתרופת DMARD אחת אחרת לפחות, בטרם חזרו לטיפול ב- DMARD המקורית.

ב- 86 מטופלים, תרופת ה- DMARD הראשונית היתה מטוטרקסט, וב- 51 מתוכם הטיפול הופסק בשל חוסר יעילות. ה- DMARDs האחרות שנוסו, היו סולפסלזין (SALAZOPYRIN) וכלורוקווין (AVLOCLOR).

בהשוואה למחזור הטיפולי הראשון, ניסיון טיפולי חוזר במטוטרקסט היה קשור בשיעור גבוה יותר של השלמת הטיפול. בקרב המטופלים בהם המחזור הטיפולי הראשון נכשל, שיעור ההצלחה במחזור הטיפולי השני עמד על 45.1%. שיעור ההצלחה במחזור השני היה גבוה אף יותר, במקרים שבהם הטיפול במחזור הראשון, היה במינון נמוך של התרופה (מתחת ל- 10 מגשבוע).

החוקרים מדווחים, כי לא נצפה הבדל בשיעור הפסקת הטיפול בשל תופעות לוואי, בין המחזור הראשון לשני, על אף שהמינון במחזור השני היה גבוה יותר. המטופלים שסבלו מתופעות לוואי במחזור הטיפולי הראשון, היו עם סיכון מוגבר לסבול מהן שוב במחזור השני, ממצא שמראה שתופעות הלוואי של הטיפול במטוטרקסט, מתרחשות גם בטיפול במינון נמוך.

מטופלים שניסו מחזור טיפולים נוסף ב- DMARDs שאינן מטוטרקסט, לא הראו שיפור בתוצאות במחזורים הנוספים.

החוקרים הסיקו, שבמידה ולא התרחשו תופעות לוואי קשות במהלך המחזור הטיפולי הראשון במטוטרקסט, יש הגיון רב במחזור טיפולים נוסף בתרופה.

Arthritis Res Ther 2006;8.

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה