כאב

מס’ תרופות הפועלות במע’ העצבים המרכזית קשורות לירידה בצפיפות העצם(Am J Med)

עפ”י מחקר חדש שנעשה ביפן, שימוש בתרופות אנטי פרכוסיות ובאופיאטים קשור

לירידה משמעותית בצפיפות העצם.

ידוע, כי ישנה עלייה בסיכון לשברים בשימוש בתרופות כמו תרופות הרגעה (בנזודיאזפינים), תרופות אנטי דיכאוניות ואופיאטים. עם זאת, לא ברור האם שימוש בתרופות אלה מעלה את הסיכון לשברים בגלל ירידה בצפיפות העצם או בגלל הגדלת הסיכוי לנפילות.

המחקר בדק ב- 14,646 חולים הנוטלים תרופות אשר פועלות במע’ העצבים המרכזית

(אנטי פרכוסיות, אנטי דיכאוניות, בנזודיאזפינים ואופיאטים) את צפיפות העצם בעצם הירך בעזרת צילום רנטגן מיוחד (Dual-energy x-ray absorptiometry ).

תוצאות המחקר הראו שצפיפות העצם היתה נמוכה באופן משמעותי באנשים שנטלו תרופות מסוג אנטי פרכוסיות ואופיאטים. לא נצפה שינוי משמעותי בצפיפות העצם בחולים שנטלו בנזודיאזפינים ותרופות אנטי דיכאוניות.

על כן, החוקרים חושבים שיש לעקוב אחרי צפיפות העצם בחולים שנוטלים תרופות אנטי פרכוסיות ואופיאטים, ואף לתת להם תרופות המעודדות בניית עצם. ואילו בחולים שנוטלים תרופות אחרות הפועלות במע’ העצבים יש לחשוב על אסטרטגיה למניעת נפילות.

Am J Med 2005;118:1414.e7-1414.e12.

קישור לכתבה

קישור למאמר המקורי

הערת המערכת: אנו מציגים כעת, במסגרת ג’ורנאל קלאב 454 , סקירה על מניעת נפילות ופגיעות באוכלוסיית הקשישים,  מתוך סמינר ב – LANCET . גם בסקירה זו יש התייחסות להשפעתן של תרופות שונות ממשפחה זו על פגיעה בצפיפות העצם ושברים. לסקירה (הסקירה בתשלום למעט למנויי הג’ורנאל קלאב).

קישור לסמינר


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה