כאב

בינתיים רפורמת ה-GSL שנועדה להוזיל את מחירי התרופות משיגה בינתיים את המטרה …ההפוכה (הארץ ומקורות נוספים)

מחירי התרופות ללא מרשם המותרות למכירה במדפי בתי המרקחת ומחוץ לבתי מרקחת (המכונות תרופות GSL ) התייקרו באופן חד בתחילת השבוע בעקבות הסרת הפיקוח על תרופות אלה. מדובר על עליות בחלק מהותי מהתכשירים המגיעות בחלק מהמקרים עד לשיעור של קרוב ל- 40%  (אקמול עלה למשל מ-10.05 ש”ח ל-13.9 ש”ח, בתרופות אחרות דווח על עליות מחיר מתונות יותר) . יש לציין שהאריזות המאושרות למכירה מחוץ לבתי המרקחת הן אריזות מיוחדות שאושרו במיוחד למטרה זו (בדר”כ עם כמות נמוכה יותר של טבליות/גלולות וכיתוב מיוחד על גבי האריזה).

לדיווח ב”הארץ”

מעדכון שנמסר לנו ע”י יוסי שניר, מנכ”ל הסתדרות הרוקחים, עולה שמס’ יצרנים ומשווקי תרופות ניסו גם להשיג עלייה של מחירי תרופות מקבילות ל-GSL הנמכרות בבתי מרקחת (כאמור באריזות הרגילות) כדי להקטין את הפער בין המחירים בין תרופות זהות הנמכרות מחוץ לבתי”מ לאלו הנמכרות בבתי מרקחת, באישור משה”ב, ואולם לאור דרישת הסתדרות הרוקחים נראה שעליית מחירים זו לא תאושר.

יש לציין שכאשר החלה הרפורמה שבמסגרתה אושרה מכירת תרופות ללא מרשם מחוץ לבתי מרקחת (כולל במדפי בתי”מ ופארמים) ניתן אישור לעליית מחירים (במונחים של מחיר לטבליה) של 16.5% לתרופות ה-GSL וניתן צו הקפאת מחירים  עד 31/12/05 . עם סיום תקופת ההקפאה מיהרו כאמור מרבית היצרנים והמשווקים להעלות את מחירי תרופות ה-GSL .  עלייה זו הייתה צפוייה מלכתחילה שכן הפיצוי של 16.5% עליית מחיר ל-GSL לא היה נראה מלכתחילה שהוא מכסה את העלויות המיוחדות שהיצרנים והמשווקים נאלצים להשקיע כדי לשווק תרופות אלה מחוץ לבתי”מ.

נכון לכרגע, נראה שצרכנים נבונים צריכים להעדיף את רכישת התרופות ללא מרשם הנמנות על רשימת ה-GSL בבתי מרקחת: התרופות שם זולות יותר, והשירות והבטיחות ודאי גבוהים יותר…

אולי עוד מוקדם להספיד את הרפורמה הזו, אבל כדאי להזכר כאן בהערכות של גורמים רבים שסברו שמטרתה העיקרית של הרפורמה, הוזלה של תרופות, לא תושג (וכפי שאנו רואים, בינתיים קורה בדיוק ההפך…), ומאידך, הזמינות של התרופות מחוץ לבתי מרקחת ללא קבלת ההסבר וההדרכה המומלצים ודאי מגבירה את הסיכון לפגיעה על רקע שימוש לא נכון.

ביולי 2004 סיקרנו כנס שערכה המי”ל שכותרתו הייתה “מהפיכה בשוק התרופות” שהוקדש רובו ככולו לדיון ברפורמה הזו. אנו ממליצים לעיין בסיקור במבט רטרוספקטיבי של כשנה וחצי מאוחר יותר, וכל אחד יוכל לשפוט בעצמו ולהסיק את מסקנותיו…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה