כאב

טיפול בכאבי פנטום בגפיים באמצעות mirtazapine (ה-Pain Practice)

ממצאי מחקר שפורסם לאחרונה מעידים כי mirtazapine יכול לשמש לטיפול בחולים הסובלים ממכאבי פנטום בגפיים (PLP).

מטרות המחקר היו לבדוק את יעילות ה-mirtazapine ביצירת הקלה בחולים הסובלים מ-PLP, למצוא קשר בין מנגנון הפעולה המשוער של התרופה לבין מנגנוני ה-PLP התאורטיים, ולפתח רעיונות למחקרי המשך ב-mirtazapine באוכלוסית חולים זו.

המחקר תוכנן במבנה Open-label והשתתפו בו 4 חולים הסובלים מ-PLP לאורך 3 חודשים לפחות לאחר קטיעה. כל הנבדקים טופלו באמצעות mirtazapine דרך הפה במינונים של 7.5-30 מ”ג ליום. סקאלה מספרית בת 11 נקודות (0-10) שימשה למדידת עוצמת הכאב וההקלה בכאבים במהלך ביקורי המעקב של החולים.

השימוש ב-mirtazapine גרר שיפור בשיעור של 50% בעוצמת ה-PLP בחולים אלה. נבדקים שסבלו מקשיי שינה הקשורים ל-PLP דיווחו על ההקלה המרובה ביותר בכאבים יחד עם שיפור באיכות השינה. נבדק אחד הצליח להפסיק את השימוש בנוגד הדיכאון ממשפחת מעכבי ה-reuptake הסלקטיביים של סרטונין במהלך הטיפול ב-mirtazapine.

mirtazapine הגביר את הפעילות הנור-אדרנרגית והסרטונרגית ויתכן שהוא גורם לשינוי ב-PLP בתיווך מנגנונים מרכזיים. במאמר דנים החוקרים בתפיסה הנוכחית של פתו-פיזיולוגיה של PLP ובאופן ההשפעה המשוער של mirtazapine.

החוקרים מסכמים כי יתכן ש-mirtazapine הינו טיפול יעיל ב-PLP שעשוי גם לגרור שיפור באיכות השינה ובמצב הרוח של החולים. הממצאים מעלים חיזוק לביצוע מחקרים מבוקרים רשמיים יותר בנושא.

Pain Practice Volume 5 Page 356  – December 2005








0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה