כאב

האם גירוי חשמלי של הקיבה משפר תסמיני Gastroparesis? (מתוך Arch Surg)

ממחקר חדש עולה כי Gastric Electrical Stimulation (GES) משפר את התפקוד המוטורי של הקיבה ומצמצם תסמינים של בחילות, הקאות, וכאב אפיגסטרי בחולים הסובלים מ-Gastroparesis רפרקטורית.

במקרים רבים, הטיפול ב-Gastroparesis שאינה מגיבה לתרופות נוגדות-הקאה או פרו-קינטיות, הוא הסרת הקיבה. GES משפיע על מערכת העצבים של מערכת העיכול וקוטע את הפרעות הקצב האחראיות לתסמינים.

החוקרים עקבו אחר 27 נבדקים שטופלו ב-GES לאחר שלא הגיבו לטיפול תרופתי ארוך-טווח.

המנתחים שתלו לידים מגרים בשכבת Muscularis Propria בקיבה, לאורך העקומה הגדולה, פרוקסימלית ל-Pylorus. הסטימולטור העצבי הושתל בכיס תת-עורי בדופן הבטן הקדמית.

כל הנבדקים שמרו על דיאטה אורלית לאחר השחרור מבית החולים, ב-19 נרשמה בקרה טובה עד מצוינת לכל התסמינים. רק נבדק אחד נאלץ לעבור ניתוח להסרת הקיבה לאחר ש-GES לא הביא לשיפור במצבו. 19 נבדקים נזקקו לתמיכה תזונתית לפני הפרצדורה, אך במהלך תקופת המעקב לא היו תלויים בה. לאחר תקופת מעקב של 20 חודשים עלה חציון BMI עלה מ-22.9 ל-25.1.

ב-15 נבדקים בוצעה בדיקת Technetium TC 99M להתרוקנות קיבה, בכולם, פרט לשניים, נרשם שיפור או נירמול התרוקנות קיבה.

לסיכום, החוקרים ממליצים על ביצוע GES בחולים הסובלים מבחילות והקאות על-בסיס יומי, ואינם מגיבים לתרופות, בחולים עם סטאזיס מזון חמור וכאב אפיגסטרי כרוני וחולים המפתחים סיבוכים הקשורים ב-Gastroparesis (העדר-שליטה ברמות הסוכר בדם או אלח-דם בשל תזונה פראנטרלית).

Arch Surg 2005;140:841-848.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה