כאב

חסימה מניעתית של Pudental Nerve אינה מקנה יתרון נוסף (מתוך Annual Scientific Meeting)

ממחקר חדש עולה כי חסימה של Pudental Nerve לפני ניתוח transvaginal pelvic reconstructive surgery אינה מקטינה את עוצמת הכאב לאחר הניתוח או את הצריכה של משככי כאבים.

הכאב לאחר רה-קונסטרוקציה של הוגינה ממוקם בד”כ בחלק האחורי של הפות, בפרינאום, באזור Sacrospinous Ligament וברצפת האגן. חסימת Pudental Nerve נעשית ב-Sacrospinous Ligament וביעילות גבוהה מאוד מביאה לחוסר תחושה באזורים אלו.

תוצאות מחקר שנערך בקרב מטופלים שעוברים ניתוחים שונים הראו כי חסימה מניעתית של Pudental Nerve עשויה להקטין את הכאב לאחר הניתוח. בכנס השנתי ה-26 של American Urogynecologic Society, אמר ד”ר אברמוב כי לא פורסם אף מחקר בנושא אילחוש מניעתי בניתוחי רה-קונסטרוקציה של רצפת האגן.

במסגרת המחקר עקבו אחר 106 נבדקים בגילאי 20-80, שעברו transvaginal pelvic reconstructive surgery תחת הרדמה כללית, בין נובמבר 2001 ועד דצמבר 2004. כל הנבדקים היו בסטטוס I או II לפי American Society of Anesthesiologists (ASA). נבדקים שסבלו מכאב כרוני ו/או צריכת חומרים נרקוטיים, מחלה פסיכיאטרית או אי-סבילות למורפין או חומרי הרדמה מקומיים, הוצאו מהמחקר.

הרדמה כללית כללה מתן דרך הוריד של fentanyl 2 µg/kg, atracurium 0.5 mg/kg, ,

propofol 2 mg/kg 0.5%-1.0%. ומנות אחזקה של Nitrous Oxide 70% ו-Isoflurane 0.5%. חסימת עצב Pudental כללה 10 סמ”ק של Bupivacaine 0.25% (53 נבדקים), או סיליין (53 נבדקים), שניהם ניתנו בשני הצדדים מיד לפני הניתוח. תוספת של 5 סמ”ק הוזרקה לכל צד במקרים שהניתוח נמשך מעל שעתיים. לאחר הניתוח, כל הנבדקים קיבלו Hydromorphone ל-18 שעות.

בין הקבוצות לא נמצא הבדל משמעותי במאפיינים הבסיסיים, שיעור פרוצדורות עוקבות וכמות חומרי ההרדמה הכללית. מבין 106 המטופלים, 102 נכללו בניתוח התוצאות.

מדדי הכאב תועדו משעה אחת עד 24 שעות לאחר הניתוח ולא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות. באופן דומה, צריכת Hydromorphone לאחר הניתוח היתה דומה (5.92 ± 3.91 בקבוצת Bupivacaine ו- 5.32 ± 2.48 בקבוצת הסיליין, P=0.39).

לדברי ד”ר אברמוב, ייתכן כי העדר היתרון נובע מהעובדה שהכאב מוגבל בעוצמתו לאחר ניתוח Transvaginal Pelvic Surgery, מתקופת האילחוש הקצרה (לא ניתן בולוס לאחר הניתוח), ומהסיכוי הנמוך שמינון יתר של צריכת משככי כאבים ע”י החולה, מיסך את ההשפעה.

לדבריו, עוצמת המחקר יכולה לזהות רק הבדלים בגודל  20% או יותר. לכן, ייתכן שפיספסו הבדלים קטנים יותר.

לסיכום, אעפ”י שחסימת Pudental Nerve שימשה בניתוחי רה-קונסטרוקציה של האגן, כרגע, אין עדות התומכת בשיטה זו באף ניתוח לשיחזור האגן. חסרונות פוטנציאליים כוללים תופעות לוואי הקשורות בהזרקה תוך-ורידית של חומרי הרדמה מקומית, כולל הפרעות קצב לב.

AUGS 26th Annual Scientific Meeting: Paper 21. Presented Sept. 16, 2005.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה