כאב

האם שמן זית מכיל רכיב בעל פעילות דומה לאיבופרופן? (Rheumawire)

לדיאטה עשירה בשמן זית כתית מעולה (Extra-Virgin Olive Oil ) יש יתרונות רפואיים רבים, כולל פעילות נוגדת-טסיות, אך המנגנון מאחורי אפקטים אלו עדיין אינו ידוע. צוות חוקרים גילה כי Oleocanthal, מרכיב המצוי בשמן זית, הוא מרכיב אנטי-דלקתי טבעי הדומה בעוצמתו ובמאפייניו לאיבופרופן.

ידוע כי שימוש כרוני באספירין ואיבופרופן מביא לירידה בסיכון למספר מחלות, כולל מחלות וסקולריות (מוחיות ולבביות), חלק מהסרטנים (שד, ריאה, מעי גס) ודמנציה, כולל אלצהיימר. נמצא כי דיאטה ים-תיכונית, העשירה בשמן זית כתית מעולה, מביאה לאותה ירידה בסיכון למחלות. החוקרים משערים כי Oleocanthal הוא המתווך בין הדיאטה ובין יתרונות NSAID.

ממחקרים קודמים ידוע כי איבופרופן מגרה את החלק האחורי של הגרון, אך לא את הפה. מדובר בתחושה מיוחדת, השונה מצריבה או לאחר מאכל חריף, המגרות בנוסף לגרון גם את הפה, השפתיים ואת הלשון.

אחד החוקרים שהשתתף בכנס גסטרונומיה מולקולרית, דגם שמן זית טרי ושם לב כי הוא גרם לאותה תחושת עקצוץ בגרון, הדומה לזו המופיעה בעקבות איבופרופן. דבר זה הביא לביצוע המחקר.

החוקרים רצו לקבוע את המרכיבים של שמן הזית הגורמים לגירוי בגרון, ולזהות אם יש להם אפקט אנטי-דלקתי. למעשה, שמן זית מכיל את שני האננטיומרים של Oleocanthal, הגורמים לעיכוב תלוי-מינון של CoX-1 ו-COX-2 אך לא מעכבים את Lipoxygenase.

Oleocanthal קיים בריכוז גבוה יחסית בExtra-Virgin Olive Oil אך לא בסוגים אחרים של שמן זית. רמות Oleocanthal משתנות בתלות בבשלות הזיתים בזמן הקציר, הגיוון של העץ, והאם מקור השמן בעיבוד מוקדם או מאוחר.

עם זאת, שמן זית אינו מהווה תחליף לאיבופרופן. החוקרים מצאו כי ל-Oleocanthal פוטנטיות דומה לזו של איבופרופן אך דרוש כחצי ליטר שמן בכדי להגיע לאפקט דומה לזה של 2 כדורי איבופרופן. כרגע החוקרים מנסים ללמוד מדוע איבופרופן ו-Oleocanthal גורמים לאותה תחושת עיקצוץ בגרון, אעפ”י שהמבנה שלהם שונה. לטענתם, חייב להיות קשר פיזיולוגי ביניהם.

החוקרים חושדים כי קיים קשר בין סוג זה של גירוי בגרון ובין פעילות anti-COX.

לידיעה ב-Rheumawire

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה