כאב

כאבי גב ? הבעייה בעצם בראש…(מתוך הכנס הבינלאומי לכאב-אוסטרליה)

בדיווח המגיע מהכנס הבינ”ל לכאב המתקיים השבוע באוסטרליה מגיע מידע מעניין שאושש את הידוע כבר ממחקרים קודמים (בעניין זה מומלץ לעיין בסקירת הג’ורנאל קלאב 440 שהביאה בהרחבה מאמר סקירה מה-NEJM – כאב גב מתמשך) : לציפיות ולאמונות המטופל באשר לכאב הגב שלו , לסיבות ולפרוגנוזה יש קשר הדוק למצבו ותפקודו של המטופל. במחקר זה התמקדו החוקרים בבירור ההשפעה שיש למשתנים כמו אינטנסיביות הכאב,  החשש של המטופל מכאבים בעתיד, ושילוב הגורמים ביחד כגורם חיזוי לפרוגנוזה ארוכת טווח.

במחקר שהוצג בכנס עקבו החוקרים אחר 141 מטופלים עם כאב כרוני בגב או בצוואר במבנה מחקר פרוספקטיבי. בתחילת המחקר בוצעו מדידות עוצמת הכאב, ציפיות הכאב, פחדים הקשורים לכאב בכל המשתתפים. לאחר שנה של מעקב בוצעו אותן בדיקות שוב.

נמצא קשר חזק בין כל הגורמים. במיוחד, נראה שציפיות שליליות היו קשורות לכאב תדיר יותר ואמונה שהכאב נובע מבעייה רפואית רצינית.

מטופלים שבתחילת המחקר נמצאו כבעלי ציפיות שליליות ופחד מפני ביצוע פעילות שעלולה לגרום לפגיעה נוספת, פגיעה חוזרת או כאב מוגבר – היו עם יכולת תפקוד נמוכה יותר, וסבלו יותר מכאב בהשוואה למטופלים עם גישה חיובית וללא פחד מהכאב.

הקשר ההדוק בין המשתנים הללו כפי שנמצא במחקר עשוי לסייע באופן הטיפול הכולל במטופלים הסובלים מכאבי גב וצוואר. עם זאת, החוקרים מסתייגים ומציינים שעל הרופאים המטפלים לגלות זהירות בנסיונם לטפל בכל משתנה כסימפטום נפרד ודיסקרטי.

לדיווח באתר הכנס (יש צורך בביצוע הרשמה חינם)

הערת המערכת: עוד עדות לקשר החזק של “גוף-נפש” ולצורך לטפל לא רק בסימפטום או בסיבה הפיזיולוגית של הכאב, אלא גם במצבו הנפשי והמנטלי של המטופל הסובל מכאבים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה