כאב

מעשה בכנס רפואי שרן רזניק יצא נגדו…(הארץ)

סיפור הזוי למדי מדווח כעת בעתון הארץ… במקרה זה, כתב הבריאות של הארץ, רן רזניק,  נטל על עצמו את תפקיד ה”מתריע ושומר הכשרות הלאומי” ובפנייה להסתדרות הרפואית דרש העיתון לקבל הבהרות מהר”י לגבי כנס שמקיימת היום חברת סנופי-אוונטיס.

ועל מה המהומה ? בכנס הנ”ל העוסק באוסטיאופורוזויס החליטו המארגנים להוסיף לתכנית המדעית גם הופעה של חנה לסלו (דבר אגב שמקובל בכנסים רפואיים ומדעיים רבים) ולהזמין הרצאת אורח מתחום הארכיטקטורה – וזאת כדי להציג את הדמיון בין ארכיטקטורת המבנים לארכיטקטורה של העצם.

ע”פ גירסתו של רזניק ההזמנה לכנס מצביעה על כך שעיקרו אינו בתחום הרפואי ולכן ככזה הוא נוגד את האמנה עליה חתמו חברות התרופות והר”י לאחרונה. (לעיון באמנה עצמה – הקליקו כאן) . ספציפית התייחס רזניק לסעיף 1-ג’ בפרק הכנסים וההשתלמויות.

לכתבה בהארץ

לכתבנו נודע כי חברת אוונטיס, לאחר התייעצות עם הר”י עדכנה את נוסח ההזמנה לכנס והעבירה אף לעיון הר”י נוסח הזהה מבחינת תוכנו להזמנה המקורית, אך מבחינת סגנון סולידי יותר.

הערת המערכת:  על כך שרזניק עט על ה”מציאה” הזו בשמחה אין להתפלא, ובמידה מסויימת אפשר גם לקבל שהוא רואה ב”סיפור” כזה דרך נוספת למילוי השליחות הציבורית שלקח על עצמו להלחם בכל התחלואים, המחדלים והשחיתויות במערכת הבריאות. ככתב חוקר זה אולי תפקידו לחפש ולהביא סיפורים כאלה. אבל אפשר בהחלט לתמוה על מערכת עיתון הארץ (שהרי רזניק שואב את כוחו התקשורתי מהעתון) שמפעם לפעם צריכה גם להערכתנו להבחין בין טפל ועיקר, ולבחון אם באמת מדובר כאן בהפרה של כללים אתיים. נכון שאנו כעת נכנסים ל”עונת המלפפונים” אבל צריכה להיות בכל זאת מידה של טעם והגיון על מה יוצא עתון למאבק ציבורי ונגד מי..

התמיהה הגדולה יותר היא על הודעתה של הר”י , לפחות כפי שמצוטט בהארץ. לו היה צריך להגדיר את כל הכנסים שיש בהם “מזנון מפואר” ו”הופעת אמן אורח” ככנסים לא מדעיים שאינם עומדים בקריטריונים של האמנה, דומה שיהיה צורך לבטל או לשנות מהיסוד כנסים רבים. מרבית חברות התרופות והטכנולוגיה מקיימות ערבי השקה הכוללים את כל המרכיבים הללו. חברות רבות גם מממנות או מסבסדות כנסים המתקיימים במסגרת סופי שבוע, והכוללים גם מרכיב בידורי, ובודאי שגם ארוחות או מזנון. האם צריך לראות בכך פעולה לא אתית הנוגדת את עקרונות או רוח האמנה ?

אנחנו לא בטוחים כלל שלכך “התכוון המשורר”…ויכול להיות שכדי שהדברים יהיו ברורים יותר צריך להגדיר טוב יותר מה זה “כנס שאינו מוקדש ברובו המכריע לתחום הרפואה”…האם צריך לחשב את הזמן המוקדש לנושאים רפואיים ולחלק בסך הזמן, ואם התוצאה היא מעל 50%, זה בסדר ? ואיך להתייחס כמו במקרה הספציפי כאן להרצאה שהיא בתחום הארכיטקטורה אמנם, אך נועדה, כך לפחות לפי החברה, להציג הקבלה מעניינת בין ארכיטקטורת מבנים לרפואת העצם.

הכנס, למיטב ידיעתנו, בכל מקרה, מתקיים ומספר הרופאים המאשרים את הגעתם נאמד בכמה מאות. וזו אולי השורה התחתונה האמיתית של הסיפור-לא סיפור הזה…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה