כאב

בחינת צילומי הרנטגן באופן כרונולוגי רגישה יותר בהערכת מצב התקדמות ה-osteoarthritis

קריאת הדמיות רדיוגרפית בסדר כרונולוגי היא שיטה רגישה יותר, בהשוואה לקריאתן בזוגות, בעת הערכת התקדמות המחלה בחולים הסובלים מ-osteoarthritis. הממצאים הוצגו על-ידי אחת החוקרים, ד”ר Kloppenburg, במסגרת הקונגרס הארופאי לראומטולוגיה, ה-EULAR.

בכדי להשוות את רגישות שתי השיטות ביצעו החוקרים מעקב בן שנתיים אחר 20 חולים שאובחנו ב-osteoarthritis בשני מפרקים לפחות. רדיולוגים ביצעו את ההערכות בתחילת המחקר וכעבור שנתיים. שני רדיולוגיים בחנו את הצילומים והמצב דורג על-פי התאמה בין שניהם.

הרדיולוגים דרגו את הצרות החלל המפרקי ואת ה-osteophytes בסקאלה של 0-3. הם דרגו גם את מרווחי הדיסקים בעמוד השדרה הצווארי והלומבארי באמצעות אותה סקאלה תוך חיפוש אחר הצרות מרווח הדיסק ו-osteophytes אנטריורים.

הם בחנו את הצילומים בזוגות, כשרצף הזמן איננו ידוע, ובאופן כרונולוגי. התקדמות הוגדרה כעליה של לפחות נקודה בדרוג הצרות החלל המפרקי, בדרוג הצרות חלל הדיסק, או בדרוג ה-osteophyte הכולל בקבוצות מפרקים שונות. לאחר מכן הושוו תוצאות שתי השיטות.

ד”ר Kloppenburg מסבירה כי בחינת זוגות הצילומים העלתה החלטה על התקדמות בהצרות החלל המפרקי או הצרות חלל הסדיסק בידיהם של 5% מהחולים, בירכיהם של 5% מהחולים, בברכיהם של 20% מהחולים ובעמוד השדרה של 20% מהחולים. בחינת הצילומים באופן כרונולוגי העידה על התקדמות כזו בידיהם של 15% מהחולים, בירכיהם של 10% מהחולים, בברכיהם של 25% מהחולים ובעמוד השדרה של 20% מהחולים.

מבחינת דרוגי מצב ה-osteophytes, קריאת הצילומים בזוגות העלתה עליה בדרוג בידיים, בירכיים, בברכיים ובעמוד השדרה בקרב 15%, 10%, 10% ו-25% מהחולים, בהתאמה. הבחינה הכרונולוגית נצפתה התקדמות ב-15%, 10%, 25% ו-35% מהם, בהתאמה.

ממוצעי התגובה הסטנדרטי לשינוי בדרוג התקדמות הצרות חלל המפרק או הדיסק בידיים, בירכיים, בברכיים ובעמוד השדרה עמדו על ערכים של 0.00, 0.00, 0.32, 0.13 ושל 0.38, 0.32, 0.56, 0.18, בהתאמה, עבור הקריאה בזוגות והקריאה הכרונולוגית.

רמות רגישות דומות נתקבלו עבור ממוצע התגובה הסטנדרטי לשינויים בדרוגי התקדמות ה-osteophytes. דרגות הרגישות עבור קריאת הצילומים בזוגות עמדו על ערכים של 0.39 בידיים, 0.20 בירכיים, 0.32 בברכיים, ו-0.38 בעמוד השדרה. אולם, בקריאת הצילומים הכרונולוגית עמדו תוצאות אלה על ערכים של 0.41, 0.37, 0.56 ו-0.66, בהתאמה.

החוקרים מסכמים כי למרות גודל המדגם הקטן במחקר, לממצאים עשויות להיות השלכות על בחירת אופן ביצוע ההערכה לגילוי התקדמות במחקרים הנערכים בחולי osteoarthritis.

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה