כאב

מטה אנליזה: טיפול בכאב גב תחתון לא ספציפי באמצעות פעילות גופנית (Annals Int Med)

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי טיפול באמצעות אימון גופני יעיל במידה מועטה באנשים הסובלים מכאב גב תחתון כרוני, ואינו מראה יתרון על-פני הימנעות מטיפול או על-פני מתן טיפולים אחרים באנשים הסובלים מכאב גב תחתון אקוטי.

החוקרים כותבים כי פעילות גופנית משמשת באופן נרחב לטיפול בכאבי גב תחתון. מטרת המחקר היתה להעריך את יעילותו של הטיפול באמצעות פעילות גופנית, לעומת העדר טיפול ובהשוואה לטיפולים אחרים, במבוגרים הסובלים מכאב גב תחתון אקוטי, תת-אקוטי, או כרוני שאיננו ספציפי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי מידע שונים ומצאו את המחקרים האקראיים והמבוקרים שבחנו את השפעת הטיפול באמצעות פעילות גופנית על כאבי גב תחתון במבוגרים שבדקו את רמת הכאב, את יכולת התיפקוד, את יכולת החזרה לעבודה לעומת העדרות ממנה ואת תוצאות השיפור הכללי בנבדקים, שפורסמו עד לחודש אוקטובר 2004.

שני סוקרים בחרו באופן בלתי תלוי את המחקרים והפיקו מהם נתונים אודות מאפייני המחקר, איכות המחקר, והתוצאות לטווח הקצר, לטווח הבינוני ולטווח הארוך.

61 מחקרים אקראיים ומבוקרים (שכללו 6390 משתתפים) התאימו לקריטריוני ההכללה באנליזה: 11 מחקרים העוסקים בכאב גב תחתון אקוטי, 6 מחקרים העוסקים בכאב גב תחתון תת-אקוטי, ו-43 מחקרים העוסקים בכאב גב תחתון כרוני. הממצאים מעידים כי טיפול באמצעות אימון גופני יעיל בכאבי גב תחתון כרוניים, בכל תקופות המעקב.

השיפור הממוצע המצורף (של 100 נקודות) הורכב מ-7.3 נקודות בכאב (95%CI, 3.7-10.9) ומ-2.5 נקודות בתיפקוד (95%CI, 1.0-3.9) בזמן המעקב הקצר ביותר. במחקרים שבהם השתתפו נבדקים שחיפשו טיפול עבור כאבי הגב שלהם עמדו ערכי השיפור הממוצע על 13.3 נקודות (95%CI, 5.5-21.1) ברמת הכאב ועל 6.9 נקודות  (95%CI, 2.2-11.7) ברמת התיפקוד, בהשוואה למחקרים שבהם חלק מהמשתתפים גויסו מתוך האוכלוסיה הכללית.

חלק מהממצאים מעידים על יעילותה של תוכנית אימון גופני מדורגת בטיפול בכאב גב תחתון תת-אקוטי, למרות שהממצאים בנוגע לתוכניות אימון אחרות אינם עקביים. בטיפול בכאב גב תחתון אקוטי נמצא הטיפול באמצעות אימון גופני יעיל במידה שווה לתוכניות טיפול אחרות (0.03 נקודות ברמת הכאב ([95%CI, 1.3-1.4]).

מגבלות המחקר הינן הכללת מחקרים באיכות ירודה עם מדדי תוצאות הטרוגניים ודיווחים לא עקביים, והאפשרות להטית תוצאה על-ידי החוקרים המפרסמים.

החוקרים מסיקים כי טיפול באמצעות אימון גופני יעיל מראה יעילות מעטה בהפחתת הכאב ובשיפור התיפקוד במבוגרים הסובלים מכאב גב תחתון כרוני, במיוחד בקרב אוכלוסיות המחפשות טיפול. בטיפול בכאב גב תחתון תת-אקוטי, מעידים חלק מהממצאים כי תוכנית פעילות מדורגת עשויה לשפר את התוצאה ולהפחית את מידת ההעדרות מהעבודה, למרות שהממצאים בנוגע לתוכניות אימון אחרות אינם חד-משמעיים. בטיפול בכאב גב תחתון אקוטי, מסכמים החוקרים, נמצא האימון הגופני יעיל במידה זהה לזו של הימנעות מטיפול או של הטיפולים האחרים. 

Annals Int Med:142:9; 765

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה