כאב

ממצאי MRI בילדים בני 13 עלולים להיות קשורים לכאב גב תחתון (Spine)

ממצאי MRI של עמוד השדרה הלומברי באוכלוסיה הכללית של ילדים בגיל 13 שנים קשורים לכאב בגב התחתון (LBP), על פי תוצאות מחקר שפורסם בגיליון אפריל של Spine.

מעט מאוד ידוע לגבי התרומה של ממצאי MRI לומברי וכיצד הם קשורים ל-LBP בילדים, כותב ד”ר קחאר מאונ’ דרום דנמרק ושותפים. מחקרי קאדבר הראו כי יש לצפות להבחנה בין annulus לגרעין בילדים ומתבגרים, למרות שבתקופה זו הופך הגרעין יותר סיבי.

החוקרים זיהו אבנורמליות בדיסק, בשורש העצב, שינויים ב-endplate, ו-anterolisthesis ב-MRI לומברי של 439 ילדים, והשוו ממצאים אלו ל-LBP שזוהה בראיונות מבניים.

אחוז שכיחות LBP לאחר חודש היה 22%. בערך לשליש מהנבדקים היו סימנים של דגנרציית דיסק. עוצמת סיגנל מופחתת וצורת גרעין לא רגילה בשלושת הדיסקים הלומברים העליונים נמצאו קשורים באופן משמעותי ל-LBP בחודש האחרון (יחסי סיכון, 2.5-3.6). עם זאת, עוצמת סיגנל מופחתת ובליטת דיסק ב-L5-S1 ו-anterolisthesis ב-L5, נמצאו קשורים לחיפוש תשומת לב רפואית ל-LBP (יחסי סיכון, 2.8, 7.7 ו-4.3 בהתאמה). שינויי Endplate בדיסק L3 נמצאו קשורים ל-LBP בחודש האחרון ולחיפוש אחר טיפול (יחסי סיכון, 9.7-22.2).

למרות ששינויי דיסק דגנרטיבים בעמוד שדרה לומברי עליון היו קשורים בחוזקה ל-LBP בבנים, אבנורמליות בדיסק בעמוד שדרה לומברי תחתון היו קשורים בחוזקה לחיפוש אחר טיפול אצל בנות.

בילדים, ממצאי דיסק דגנרטיבים נפוצים למדי, וחלקם קשורים ל-LBP. נראה כי יש הבדל הנובע ממין. בליטות בדיסק, שינויי endplate, ו-anterolisthesis בעמוד שדרה לומברי היו קשורים בחוזקה לחיפוש טיפול ל-LBP.

מיגבלות מחקר כללו דיווח עצמי של LBP, שימוש בזמן סריקה מופחת בגלל חוסר מנוחה של הילדים, והוצאת הדמיות T1-weighted.

נראה כי ממצאי MRI או הדמיות לבדן אינן מסבירות את נוכחות LBP בילדים, מידע שנתמך על ידי חוקרים אחרים. יש צורך במחקרים נוספים שיענו על השאלה כיצד ממצאי MRI אבנורמלים מתאימים לתהליך ההתפתחות הטבעי, התבגרות ודגנרציה, ואיפה הגבולות בין נורמלי לאבורמלי.

Spine. 2005;30:798-806

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה