כאב

מציאות מדומה עשויה לעזור בטיפול בכאב אקוטי אצל ילדים (BMC Pediatr)

משחקי מציאות מדומה (VR) עשויים לטפל בכאב אקוטי אצל ילדים, על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם בגיליון מרץ של BMC Pediatrics.

הטיפול בכוויות הינו כואב, מייסר וגורם חרדה בילדים והוריהם. טיפול באמצעות משחקי VR מבוסס על הסחת דעת מהמחשבות הנוכחיות, כולל כאב, המעובדות במוח. מחקרים במבוגרים תומכים בהיפותזה כי ל-VR השפעה חיובית על איפנון כאב.

7 ילדים בגילאים 5-18, עם פגיעות כוויה חמורות שימשו כביקורת של עצמם בסדרה של 11 ניסויים עם משחקי VR המתוכננים להעסיק ילדים בקרבות דימיוניים עם מפלצות וחייזרים. התוצאות היו מדידות כאב ודיווח עצמי המבוסס על ראיונות עם ההורים או המטפלים.

לאנלגזיה פרמקולוגית בלבד, ציון הכאב הממוצע בסקלת Faces היה 4.1 ± 2.9 בהשוואה ל-1.3 ± 1.8 כש-VR שולב עם אנלגזיה. בכל הילדים מלבד אחד היתה ירידה של 2 נקודות או יותר בסקלה במהלך המשחק. דיווחים מהורים ומטפלים אישרו זאת, ומציעים כי הילדים חוו פחות כאב במהלך משחק VR.

המחקר מספק הוכחה מוצקת התומכת במשחקי VR המספקים אנלגזיה עם תופעות לוואי מינימליות ומעט השפעה על הסביבה בבית החולים, כמו כן המגוון, המציע אפשרות אחרת לטיפול בכאב אקוטי בילדים.

מיגבלות המחקר כללו מדגם קטן, הוצאה מהמחקר של ילדים פוטנציאלים עם סחרחורת הקשורה בתרופות או סירוב להשתתף, יכולת מוגבלת להכליל את התוצאות, ובדיקת חלק מהילדים יותר מפעם אחת, היוצר אפקט למידה או הפחתה בכאב בגלל ריפוי. ילדים גדולים יותר מצאו שהמשחק פשוט מידי ולכן לא מסיח את הדעת כמו בילדים צעירים. כיוון שציוד VR לא היה נגד מים, תגובות לכאב לא יכלו להיבדק בזמן החלפת בגדים, כולל ניקוי הפציעה באמבטיה.

נראה כי יש מספיק נתונים למחקר נוסף לבדיקת הפוטנציאל של VR במסגרת קלינית. השלב הבא יהיה לבדוק VR לעומת תרופות, לבדוק האם VR יעיל בבידוד, ויכול להפחית שימוש באנלגזיה, וכך להימנע מתופעות הלוואי הקשורות בתרופות.

BMC Pediatr. 2005;4:27

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת: דיווח מצולם לטכנולוגיה זו המופעלת בשיבא תל השומר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה