כאב

בדיקות סקר לגילוי אוסטאופורוזיס מונעות שברים בעצם הירך בגיל המבוגר

ממחקר חדש עולה שביצוע בדיקות סקר לגילוי אוסטאופורוזיס בנשים ובגברים בני 65 או יותר עשוי למנוע חלק גדול מהשברים בעצם הירך, שברים הטומנים בחובם פגיעה משמעותית בחייהם של קשישים רבים. החוקרים מצאו הפחתה של 36% בשיעור השברים בצוואר הירך בעקבות ביצוע בדיקות הדמייה המעריכות את צפיפות העצם באמצעות הקליטה של קרני רנטגן בהשוואה לטיפול הרפואי הרגיל.

לדברי החוקרים קיימות שתי גישות למניעה של שברים הקשורים באוסטאופורוזיס, האחת גורסת שיש לנקוט באמצעים למניעת המחלה עצמה, למשל ע”י מתן סידן וויטמין D ולעומת זאת השניה מצדדת בגילוי החולים עם צפיפות עצם נמוכה ותכנון הטיפול המתאים להם.

במחקר נבדקו נתוניהם של 3,107 ממשתתפי מחקר ה- Cardiovascular Health Study (CHS)אשר העריך גורמי סיכון למחלה קרדיווסקולרית בקשישים בקהילה. הנבדקים היו בני 65 או יותר מ-4 מדינות בארה”ב אשר לא אובחנו לפני כן כסובלים מאוסטאופורוזיס ולא קיבלו טיפול תרופתי בביספוספונטים.

המעקב נמשך עד 6 שנים ובסופו מצאו החוקרים שבקרב החולים שעברו בדיקת סקר לגילוי אוסטאופורוזיס ארעו 33 מקרים של שברים בעצם הירך (כ-5 מקרים ל-1,000 שנות חולה) לעומת 69 מקרים בקרב הנבדקים שלא עברו בדיקות סקר לגילוי המחלה (כ-8 מקרים ל-1,000 שנות חולה). החוקרים ציינו שההבדל היה מובהק סטטיסטית אך בין שתי הקבוצות היו הבדלים נוספים שיכלו להסביר לפחות חלק מההבדל.

“טיפול באמצעות ויטמין D, סידן, אסטרוגן וביספוספונטים לא נתן הסבר להבדל כולו” הם הוסיפו.

יש לציין שבמחקר לא נאסף מידע לגבי פעילות ספורטיבית או שימוש בדרכים למניעת נפילות ולא בוצעה חלוקה רנדומלית של החולים.

לסיכום ציינו החוקרים שהם מקווים שתוצאות המחקר יסייעו בקבלת ההחלטות של הרופא המטפל לגבי ביצוע בדיקות סקר לגילוי אוסטאופורוזיס.

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה