כאב

שימוש בו זמנית בוורפרין ותרופות מקבוצת מעכבי COX-2 או NSAIDs מעלה את הסיכון לדימום במערכת העיכול העליונה (Arch Intern Med)

מטופלים הנוטלים וורפרין (קומדין) יחד עם תכשירים מקבוצת מעכבי COX-2 נמצאים בסיכון מוגבר לאירועים במערכת ה-GI העליונה, בדומה לסיכון הידוע במשתמשים בוורפרין ו-NSAIDs בו זמנית.

החוקרים מסבירים כי מעט ידוע על הסיכון לדימומים במערכת העיכול העליונה במהלך שימוש בו זמנית בוורפרין ותכשירים מקבוצת מעכבי ה-COX-2 .

לכן החליטו לבדוק את הקשר בין שימוש בוורפרין ו-NSAIDs או מעכבי COX-2 במטופלים מבוגרים המאושפזים על  רקע דימום במערכת ה-GI העליונה. מחקר זה מסוג אנליזה מבוקרת  מקרה (case-control ) בחן את הקשר באמצעות שימוש במאגר המידע של מערכת הבריאות במשך שנה אחת באונטריו, קנדה.

המעקב היה אחר מטופלים מבוגרים מעל גיל 66 אשר קיבלו מרשם לטיפול ממושך בוורפרין. קבוצת הבדיקה של המחקר הייתה אותם מטופלים אשר הגיעו לאישפוז על רקע דימום ב-GI העליון במהלך השימוש בוורפרין.

החוקרים השוו בין המרשמים שנתנו לפני האישפוז עם מטופלים מתאימים מבחינת מין וגיל אשר גם נטלו וורפרין וחישבו את יחס הסיכון לאישפוז על רקע דימום ב-GI העליון במטופלים שנטלו וורפרין יחד עם סלקוקסיב, רופקוקסיב או NSAIDs בהשוואה למטופלי וורפרין בלבד.

התוצאות כללו נתונים על קרוב ל-100,000 קשישים שעשו שימוש ממושך בוורפרין. מתוך אלה, 0.3% נדרשו לאישפוז על רקע דימום ב-GI העליון. לאחר התאמות לגורמי סיכון נוספים, נמצא כי מטופלים המשתמשים בוורפרין ו-NSAIDs נמצאים בסיכון יחסי של 1.9 , וורפרין וסלקוקסיב סיכון יחסי של 1.7 , ורופקוקסיב 2.4 בהשוואה לקבוצת הביקורת שנטלה וורפרין בלבד.

מסקנת החוקרים איפוא היא שמטופלים הנוטלים וורפרין באופן קבוע והנוטלים תרופות מקבוצות מעכבי ה-COX-2 או ה-NSAIDs נמצאים בסיכון מוגבר לפתח דימומים במערכת העיכול העליונה.

Arch Intern Med. 2005;165:189-192.

.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה