כאב

תוספת חומצה פולית במינון נמוך מפחיתה רעילות מטוטרקסט (J Rheumatol)

בחולי דלקת מפרקים שגרונתית המטופלים במטוטרקסט, תוספת חומצה פולית במינון נמוך משפרת מצב פולאט ומטבוליזם הומוציסטאין, על פי דיווח בגיליון דצמבר של The Journal of Rheumatology.

אפילו למינון נמוך של חומצה פולית יש השפעה חיובית (נמדדת ע”י פרמטרים ביוכימיים, הומוציסטאין בפלזמה ואלנין אמינוטראנספראז (ALT)) ואינה מפריעה להשפעה הקלינית של מטוטרקסט, אומר ד”ר נט הורנונג מבית חולים רנדרס בדנמרק.

ד”ר הורנונג ושותפיו חקרו השפעות קצרות וארוכות טווח של תוספת חומצה פולית ב-71 נבדקים אשר לקחו מטוטרקסט כחלק מהטיפול בדלקת מפרקים שגרונתית.

רמות פולאט בתאי דם אדומים ירדו משמעותית לאחר טיפול מטוטרקסט של 9-12 שבועות, אך ירידה זו נמנעה ע”י תוספת חומצה פולית במינון נמוך.

רמות הומוציסטאים בפלזמה היו גבוהות לפני הטיפול ועלו עוד לאחר התחלת הטיפול במטוטרקסט. רמות הומוציסטאין עלו פחות בקרב אלו שלקחו חומצה פולית במינון נמוך.

תגובות לטיפול ותופעות לוואי קליניות היו דומות בחולים שקיבלו מטוטרקסט, ללא קשר לקבלת תוספת חומצה פולית. רמות ALT בסרום עלו עם טיפול מטוטרקסט, אך היו נמוכות יותר בחולים שקיבלו חומצה פולית.

יש להמליץ על מינימום של 400 מיקרוגרם ליום (תכולת כדור ויטמין), אומר ד”ר הורנונג. המינון נתון לויכוח, אך עד שתהיה המלצה לאומית מאמים ד”ר הורנונג כי יש להמליץ על כדור ויטמין.

ד”ר הורנונג מתכנן ללמוד בקפידה את השפעת תוספת חומצה פולית במינון נמוך על ריכוזי מטוטרקסט (בפלזמה ובאריתרוציטים) במטרה להעריך השפעות עם ספיגה מטוטרקסט במעי והצטברותו התוך תאית.

J Rheumatol 2004;31:2374-2381

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה