כאב

ירידה של 41% ברמת הכאבים של דיירי מוסדות סיעודיים נרשמה באמצעות יישום תהליך שיפור רב-היבטי (J American Geriatrics Society)

הקלה על כאבים בקרב דיירי מוסדות סיעודיים איננה מחייבת הגדלה של הצוות המטפל או השקעת משאבים רבים, אלא דורשת יישום תהליך שיפור רב-היבטי המדגיש את החינוך, שיתוף הפעולה, הפיקוח, ובעיקר- שינויים מהירים בהערכת הכאב ובמתן הטיפול.

החוקרים הגיעו למסקנה זו לאחר ביצוע מחקר חדשני שנערך ב-17 מוסדות סיעודיים. הקבוצה התמקדה בנושא חשוב בטיפול בקשישים: אופן הטיפול בכאבים.

מחקרים קודמים הראו כי 4 מתוך 10 דיירים במוסדות הסיעודיים סובלים מכאב חמור וקבוע. כמה מחקרים הראו שתלונות אודות כאבים אינן מקבלות יחס לעיתים קרובות, ושהדיירים אינם זוכים לטיפול הולם בבעיה או אינם זוכים כלל לקבלת טיפול שיביא לפתרונה.

החוקרים בדקו את השפעתו של שיפור איכותי מהיר על יכולת הטיפול בבעיה. הם הציבו מטרה, מצאו כלים למדידת ההצלחה, וערכו שינויים בכדי להשיג את המטרה. השינויים נערכו במהירות וכך גם מדידת הצלחתם. תהליך ה”תכנון-עשיה-בדיקה-פעולה” עדיין נמשך, עם חיזוקים המתקבלים לאורך הדרך.

שיפור איכות מהיר שימוש לשיפור הטיפול בבתי החולים במהלך עשור כמעט. בשנה שעברה פורסמו תוצאות הבדיקה הראשונה של התהליך במוסדות הסיעודיים. התוצאות הראו שהופיעו שיפורים משמעותיים במניעת פצעי לחץ ובטיפול בהם. כעת, נעשה ניסיון ראשון ליישם את התהליך בשיפור הטיפול בכאב.

יישום התהליך יצר כמה תוצאות בולטות במוסדות הסיעודיים שהשתתפו במחקר: 



  • השימוש במדידות כאב מתאימות, המביאות בחשבון גורמים כמו מידת אי הנוחות והתגובה לטיפול, עלה מ-4% ל-44%.


  • השימוש בסקאלות להערכת עוצמת הכאב, המסייעות למטפלים לעקוב אחר הכאב ולטפל בו, עלה מ-16% ל-74%.


  • השימוש בטיפולי כאב שאינם תרופתיים, כמו חימום, עיסוי או מנח טוב יותר של המיטה, עלה מ-41% ל-82%.

באופן כללי מצאו החוקרים ירידה בשיעור של 41% ברמת הכאבים בקרב הדיירים.

אחד החוקרים, פרופסור Gifford, אומר כי ידוע שיש לשפר את הטיפול בכאב והאסטרטגיות המתאימות לכך מוכרות. הוא מסביר כי מה שהוכח הוא שכאשר ארגון מיישם את האסטרטגיות כראוי, מתקבלות התוצאות הרצויות.

המוסדות הסיעודיים שהשתתפו במחקר גייסו את צוותי האחיות, העובדים הסוציאליים, המטפלים, העוזרים והעובדים האחרים בכדי להוביל מהלך של שיפור במהלך פרויקט בן 15 חודשים. טבלה רפואית סיכמה את מספר הדיירים הסובלים מכאבים. המוסדות קיבלו מידע השוואתי בינם לבין מוסדות אחרים במחקר.

הצוותים השתתפו ב6 מפגשי הדרכה בני שעתיים עודות טכניקות יעילות לטיפול בכאבים. בכל מוסד מונתה אחות מנוסה לשמש כמדריכה. לאחר מכן בחרו הצוותים את האסטרטגיות שיבדקו. הן כללו הערכות תדירות יותר של הכאבים על-ידי האחיות ודרישה מפורטת יותר למתן תרופות מהרופאים. באחד המוסדות התבקשו האחיות והעוזרים לענוד תגיות שעליהן נכתב “שאל אותי על הכאב שלך”. בכמה מוסדות החליטו לנסות לשכך את הכאבים ללא תרופות, באמצעות ארומותרפיה, עיסויים, ואפילו באמצעות מתן “ערכות נוחות” אישיות לדיירים שכללו מוסיקה מרגיעה ותמונות של בני המשפחה.

הכותבת הראשית, Rosa Baier, מסבירה כי הירידה הדרמטית ברמת הכאב בפרויקט נובעת מכמה גורמים, החל ממעורבותם של נותני הטיפול ועד להתמקדות הייחודית בהשגת שיפור. היא מסבירה כי שכפול ההצלחה עשוי להוות אתגר, בשל מקורות המימון המוגבלים של מוסדות הסיעוד.

פרופסור Teno, מציין כי אסטרטגיות יעילות מהמחקר יועלו לאתר האינטרנט שיבנה וישמש למתן הסברה וכלים למוסדות סיעודיים בכדי ליישם תוכניות שיפור איכות מהירות. האתר צפוי להופיע בשנת 2006.

הוא מסביר כי התוצאות מעידות כי ניתן לשפר את הטיפול בכאב במוסדות הסיעודיים וכי המפתח לכך הוא לא רק לחנך את נותני הטיפול הרפואי, אלא לשנות את אופן פעולתם ורק כך ניתן ליישם שינוי בעל משמעות.

Journal of the American Geriatrics Society.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה