כאב

למטופלים עם דלקת פרקים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח כיב יש מקום לבחון אסטרטגיית טיפול המשלבת COX-2 עם PPI (מתוך Gastroenterology )

לפי דיווח המתפרסם כעת ב-‘Gastroenterology’ טיפולים ב-COX-2 וכן גם NSAID קונבנציונלי + PPI אינם מספיקים במניעת חזרה של כיב, במטופלים עם דלקת פרקים והיסטוריה של דימומים הקשורים לכיב לאחר שימוש ב-NSAID .

במחקר שכלל 287 מטופלים עם ה.פילורי שלילי ועם כיב הקשור לשימוש ב-NSAID אשר נרפא, חולקו הנבדקים באופן אקראי לטיפול בסלקוקסיב 200 מ”ג פעמיים ביום, או דיקלופנק 75 מ”ג פעמיים ביום + אומפרזול 20 מ”ג פעם ביום, למשך 6 חודשים.

שיעור ההשנות של כיבים במהלך 6 חודשי הטיפול והמעקב היה 18.7% בסלקוקסיב ו-25.6% בקבוצת הדיקלופנק/אומפרזול (זוהי ירידה בסיכון היחסי של 27%).  באנליזה המשלבת נתוני דימומים וכיב אנדוסקופי נמצא ש-24.1% מהמטופלים בסלקוקסיב ו-32.3% (ירידה  בסיכון היחסי למטופלי הסלקוקסיב של 24.5% )מהמטופלים בדיקלופנק/אומפרזול פיתחו מחלה כיבית במהלך 6 החודשים.

בנוסף , נמצא שחזרה של כיב אובחנה , בקרב 46% מכלל המשתתפים עם דיספפסיה משמעותית, בהשוואה ל-18% בלבד במטופלים ללא דיספפסיה או דיספפסיה קלה.

החוקרים מסכמים כי לפי המימצאים שתי האסטרטגיות הטיפוליות הינן אפקטיביות למטופלים בסיכון נמוך-ממוצע, אך לא לחולי דלקת פרקים הנמצאים בסיכון גבוה לכיבים. להערכתם הטיפול הטוב יותר לבעלי סיכון גבוה הוא או להמנע לחלוטין משימוש בתרופות מקבוצת COX-2 או NSAID או לטפל בשילוב של COX-2 יחד עם PPI.  מכל מקום, הם מציינים שנכון להיום אין עדיין מחקרים שפורסמו בעתונות מקצועית איכותית אשר תומכים בהמלצות אלה.

Gastroenterology 2004; 127: 1038-1043

לדיווח ב-druginfo

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה