כאב

מתן טופיקלי של diclofenac מסייע בטיפול באוסטיאו-ארטריטיס של הברך (Arch Intern Med)

על-פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם לאחרונה, מתן טופיקלי של diclofenac (הוא Pennsaid) בטוח ויעיל בטיפול בכאבי ברכיים הנובעים מאוסטיאו-ארטריטיס (OA).

החוקרים כותבים כי שימוש במתן אורלי של תרופות אנטי-דלקתיות לא סטרואידיות (NSAIDs) שכיח במטרה להקל על הכאבים בחולי OA, אך עלול לגרום להשפעות סיסטמיות מזיקות ולנזק ל-end-organ. הם מסבירים כי מתן פורמולציה טופיקלית של NSAID עשוי לסייע בהקלה על הסימפטומים ולהפחית בתופעות הלוואי. תמיסה טופיקלית חדשה של diclofenac sodium, המכילה את מגביר הספיגה dimethyl sulfoxide, נבדקה ביכולת שיכוך הסימפטומים במקרי OA ראשוני של הברך.

במחקר כפול סמיות זה נמצאו 326 חולים שהתאימו לקריטריוני הקבלה למחקר, שכללו ממצאים רדיוגרפיים לא תקינים ופרצי כאבים של OA. הנבדקים חולקו באקראי לקבלת 40 טיפול של תמיסת diclofenac טופיקלית או תמיסת ביקורת 4 פעמים ביום במהלך 12 שבועות. מדדי התוצאה הראשוניים היו תת-סקאלות הכאב והתפקוד הפיזי של אינדקס ה-OA של Western Ontario McMaster Universities (ה-WOMAC) וההערכה הכללית של החולה, ומדדי התוצאה המשניים היו נוקשות וכאבים בהליכה, בתחילת הניסוי ולאחר מתן הטיפול האחרון.

מתן תמיסה טופיקלית של diclofenac היתה יעילה יותר בכל מדדי התוצאות בהשוואה לתמיסת הביקורת  (P = .001 ברמת הכאב; P = .002 בתפקוד הפיזי; P = .003 בהערכה הכללית של החולה; P = .005 ברמת הנוקשות; ו-P = .004 ברמת הכאבים בזמן הליכה).

תופעות לוואי הקשורות למתן טופיקלי של diclofenac היו גירוי עור משני שהופיע ב-68 מתוך 164 החולים (41.5%), שכלל יובש ב-60 מהחולים (36.6%), פריחה ב-18 מהחולים (11.0%) ופרסתזיה, גרד ופריחת vesiculobullous שכל אחד מהם הופיע בחולה אחד (0.6%).  שיעור התלונות הקשורות בתופעות לוואי במערכת העיכול (GI) הקשורות לטיפול ה-NSAID ושיעור הנשירה מהמחקר בשל תופעות לוואי של הטיפול היו דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים כותבים כי למרות הניסיונות היקרים לפתח טיפולים הבטוחים לקיבה והתקווה להופעת יתרונות של טיפולי ה-NSAID הסלקטיביים ל-COX-2, לא נעלמו עדיין סיבוכי המורבידיות והתמותה הכרוכים בטיפול זה. הם מסכמים כי אפשרויות חדשות שיפותחו בעתיד עשויות לספק מענה טוב יותר וכי הצלחת הטיפול בתמיסת diclofenac טופיקלית במחקר זה, שהראתה תוצאות יעילות טובות ופרופיל תופעות לוואי מינורי, עשויה להיות צעד בכיוון הרצוי.

Arch Intern Med. 2004;164:2017-2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה