כאב

מסג’ בכפות הידיים והרגליים כטיפול בכאבים שלאחר ניתוח (Pain Manag Nurs)

לתגובות הפיזיולוגיות לכאב השפעות מזיקות המאריכות את משך ההחלמה של הגוף לאחר ניתוח. חולים מדווחים באופן שגרתי על כאבים מתונים עד חריפים אפילו לאחר מתן תרופות משככות כאבים. אסטרטגיות ברפואה המשלימה נדרשות בכדי לתת טיפול מוסף לשיכוך הכאבים שלאחר הניתוח במקביל לטיפול התרופתי.

מסג’ בכפות הרגליים והידיים עשוי לסייע בשיכוך הכאבים. עיסוי כזה מגרה את המכנו-רצפטורים המפעילים את סיבי העצב שאינם קשורים בכאב, וכך נמנעת העברת תחושת הכאב והיא איננה מגיעה אל המודעות. מחקר זה תוכנן במבנה “pretest-posttest” ומטרתו היתה לבדוק האם עיסוי כפות הידיים והרגליים במהלך 20 דקות (5 דקות בכל גפה), שניתן כעבור 1-4 שעות ממתן התרופות לשיכוך הכאבים, יפחית את תחושת הכאב ואת התגובות הסימפטטיות בקרב חולים לאחר ניתוח.

במחקר השתתפו 18 נבדקים שדרגו את עוצמת הכאב ואת שיעור המצוקה הנגרמת בשל הכאב באמצעות סקאלת דירוג הממוספת מ-0 עד 10. הנבדקים דיווחו על ירידות בעוצמת הכאב מערך של 4.65 לערך של 2.35 (t = 8.154, p <.001) ועל ירידות בשיעור המצוקה הנגרמת בשל הכאב מערך של 4.00 לערך של 1.88 (t = 5.683, p <.001).

ירידות משמעותיות סטטיסטית בתגובות הסימפטטיות לכאב (קצב הלב וקצב הנשימה) נצפו למרות שלא נצפה שינוי בלחץ הדם. השינויים בקצב הלב ובקצב הנשימה לא היו משמעותיים סטטיסטית. לאחר מתן משככי כאבים דיווחו החולים על כאב בעוצמה מתונה. כאב זה הופחת במתן העיסוי, דבר התומך ביעילות העיסוי בטיפול בכאבים שלאחר הניתוח.

נראה שמסג’ של כפות הרגליים והידיים הוא טיפול יעיל, לא יקר, בעל סיכון נמוך, גמיש, ועשוי להינתן בקלות לשיכוך כאבים לאחר הניתוח.  

Pain Manag Nurs. 2004 Jun;5(2):59-65

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה