כאב

שינוי בדפוסי הפעילות של שרירי הצוואר בזמן פעילות של הגפה העליונה באנשים הסובלים מכאב צוואר כרוני

שלומית בושי עורכת מדור פיזיותרפיה

במחקר הנכחי ביקשו להשוות את דפוסי הפעילות של שרירי הצוואר במהלך ולאחר פעילות חוזרנית של הגפה העליונה אצל אנשים הסובלים מכאבי צוואר לעומת אנשים שאינם סובלים מכאבים.

המחקר כלל שלוש קבוצות של משתתפים: כאלה הסובלים מכאב צוואר על רקע אידיופטי, סובלים מכאבי צוואר על רקע whiplash וקבוצת ביקורת של נבדקים אסימפטומטיים.

דורגה מידת המוגבלות בתפקוד של הסובלים מכאבי צוואר על ידי neck disability index score.

המשתתפים התבקשו לבצע מטלות תפקודיות חוזרניות של הגפה העליונה ונמדדה באמצעות EMGהפעילות השרירית של sternocleidomastoid, anterior scalenes, upper trapezius במהלך הפעילות ולאחריה.

תוצאות המחקר הראו כי בקבוצות הסובלים מכאב צוואר פעילות שרירי הצוואר היתה גדולה יותר בזמן ביצוע פעילויות חוזרניות של הגפה העליונה בהשוואה לקבוצת הביקורת.

ניתן היה לראות כי ככל שמידת המוגבלות בתפקוד היתה גבוהה יותר, כך הפעילות השרירית היתה גדולה יותר.

בקבוצת הסובלים מכאב צוואר על רקע whiplash נרשמה הפעילות השרירית הגדולה ביותר של sternocleidomastoid, anterior scalenes ו- upper trapezius השמאלי. אחריהם נרשמה הפעילות השרירית הגבוהה בקבוצת הסובלים מכאב צוואר אידיופטי, והפעילות השרירית הנמוכה ביותר נרשמה בקבוצת הביקורת.

תופעה הפוכה נצפתה ב- upper trapezius הימני שהראה ירידה בפעילות.

לסיכום, הנבדקים הסובלים מכאב צוואר הדגימו עלייה בפעילותם של שרירי צוואר אקססוריים בזמן פעילויות חוזרניות של הגפה העליונה בהשוואה לנבדקים שאינם סובלים מכאבים.

עלייה זו בפעילות השרירית יכולה לייצג שינוי בדפוסי השליטה השרירית באיזור הבאה על מנת לפצות ולהוריד מפעילותם של שרירים כואבים.

Fella D, Bilenkij G, Jull G. Patints with chronic neck pain demonstrate altered patterns of muscle activation during performance of a functional upper limb task. spine. 2004;29(13):1436-1440.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה